Hej Jan og mange tak for dit forslag,
Det er korrekt, at du ikke kan periodisere dine faktura på et projekt. Projektmodulet kan være lidt komplekst i forhold til bogføring og derfor kan periodiseringen i mange tilfælde godt give problemer, hvilket betyder de to muligheder ikke kan kombineres.
Fordelen ved kompleksiteten i projektmodulet er dog samtidigt også, at det kan bruges på samme måde. Uden at jeg kender til din arbejdsgang, så tænker jeg med det samme, at du kan bruge projektmodulet på en anden måde, når du ønsker at periodisere dine faktura. I min verden bruges periodiseringer til at give et mere retvisende billede af et salg, hvilket også kan lade sig gøre i med projekter. Jeg tænker en opsætning, hvor du 'gemmer' salg og omkostninger i balancen indtil afslutning af projektet også kunne bruges.
Inden jeg vil gå i dybden med det, så vil jeg være sikker på, at det er den rigtige vej for dig. Derfor vil jeg høre, hvordan du bruger projektmodulet og hvordan du arbejder med bogføringen af dine poster samt, hvilken grund der ligger bag tanken om at periodisere dine salgsfaktura.
Hvis du er frisk på det, så kan det være vi kan finde en god løsning på din udfordring. Du er meget velkommen til at spørge ind eller kommentere på mit svar, hvis der er noget som ikke giver mening, eller der er noget du er i tvivl om.
Jeg ser frem til at høre fra dig
Med venlig hilsen Jesper Mieritz