Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Forskellige moms satser på samme konto

0
Hvordan håndterer man korrekt moms på f.eks. Husleje, parkering, eller på "fragt og porto"?

I alle tre tilfælde kan man have omkostninger der er både med og uden moms.

Hvis man vil undgå afvigelser på momsrapporten, er man så nødt til at oprette 2 konti for hver udgift, 1 med nul moms, og 1 med 25 % moms?
i Spørgsmål » Andet af (190 points)
opdateret af 🔒

1 Svar

Hej

Tak for dit spørgsmål.

Nej, du behøver ikke oprette flere konti. Lad mig prøve at komme med et eksempel her:

Du får en husleje regning som også indeholder noget parkeringsafgift. Huslejen indeholder moms, men det gør parkeringsafgiften ikke. Du vil gerne have begge dele bogført på din huslejekonto, så det du gør er, at bogføre huslejedelen inklusive momskode og parkeringsafgiften eksklusive momskode (evt. ved hjælp af fordelingsikonet), så vil det også blive korrekt angivet på din momsrapport.

Håber det giver mening, ellers er du selvfølgelig velkommen til at vende tilbage til mig

Rigtig god weekend til dig

Hilsen Susan Jensen
Spørgsmål af 🔒 (38.5k points)

Hej Susan, tak for dit svar.

Jeg kan se at det betyder at momsrapporten bliver rigtig, men jeg får stadig en afvigelse på momsafstemningsrapporten, ikke?

I dit svar ovenfor svarer du egentlig på et andet spørgsmål, som  jeg stillede i en anden tråd, der handlede om delvis moms på en faktura.. 

Spørgsmålet i denne tråd går på om man (i e-conomic) bør have to konti med hver sin momskode til husleje, hvis man både har husleje med moms, og husleje uden moms, f.eks. vedrørende forskellige lejemål. Det samme spørgsmål kan stilles vedr. porto (med og uden moms) og parkering (med og uden moms). 

Alt dette er af hensyn til momsafstemningsrapporten. Jeg er klar over, at jeg sagtens kan få momsen rigtig ved at benytte forskellige momskoder på mine transaktioner. 

mvh

Jacob Christiansen

 

Hej igen Jacob

Du har ret i, at der vil komme en afvigelse på momsafstemnings rapporten. Dette er ikke nødvendigvis en fejl, men betyder bare, at man har været inde og ændre i momskoden på kontoen i forbindelse med en bogføring.

Derfor foretrækker jeg også helt personligt at kalde rapporten for en moms sandsynliggørelses rapport i stedet for.

Det er en rapport man bruger til at se om det nu er sandsynligt at man har været inde og ændre de oprindelige momskoder på kontiene.