forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Omsætningshistorik baseret på betalingsdato til sælgerprovision

+1

Jeg trækker en rapport, der hedder Omsætningshistorik på en sælger og medtager kun betalte fakturas, men kan den indstilles, så den kun tager de fakturas med, der er BETALT i perioden? Nogle er genereret i oktober, men først betalt i november, så først i november skal de tages med i provisionsberegningen ...

spurgt 28 Nov i Forslag » e-conomic generelt af LS (130 points)
Jeg er MEGET enig i at funktionen mangler, så man kan udbetale en provision udfra betalinger i perioden.

Jeg havde samme udfordring g spurgte til den i august, men blev også meldt ned.

Jeg kan slet ikke forstå at man ikke kan trække en liste per sælger på indbetalinger i perioden. Altså ikke fakt. datoen, men indbetalingen da man jo afregner efter hvornår pengene går i banken :-)

Så hvis jeg kan ligge 100 lodder i puljen på JA JA JA TAK, så vi kan undgå alt det manuelle arbejde i excel for at holde øje med betalingsdatoer.
jeg tænker, at alle virksomheder med sælgere på provision mangler denne funktion/rapport :-)
Ja nemlig :-)

Men jeg fik af vide at mit ønske var meget specifikt, hvilket jeg slet ikke forstår, da provision jo først skal udbetales når man som virksomhed har haft en indtægt.

1 Svar

Hvad med delbetalinger??
besvaret 28 Nov Forslag af Erik Jensen (22,730 points)
Jeg er ikke sikker på, jeg ved, hvad du mener ;-)

Jeg skal hver måned betale min sælger provision af de fakturas, der er blevet betalt i den pågældende måned ... så fakturaen kan være faktureret i oktober, men først betalt i november - dermed udbetales provisionen først ultimo november - men rapporten kan ikke trækkes for 1.-30. november for BETALTE fakturas ...
Hej LS og Erik.

Tak for jeres aktivitet på forum.

I forhold til hvad Erik mener, forstår jeg det som at han spørger om hvad du ønsker den skulle gøre, hvis du kun modtager en delbetaling? Skal den i så fald komme frem på din liste eller ej? Du må rette på mig hvis jeg er forkert på den Erik.

I forhold til at trække den liste som du ønsker, så har du ret i at omsætnings statistikken ikke tager højde for hvornår selve betalingen sker, den ser kun på hvornår fakturaen blev bogført, og om den i så fald er blevet betalt.

Det bedste jeg kan finde på for at midlertidig løsning lige nu, er at trække et kundekontokort. Her kan du både se betalinger og fakturaer inden for en bestemt periode. Den eneste mangel er selvfølgeligt at se hvilken medarbejder det drejer sig om. Der ville du dog kunne trække din omsætnings statistik, for at se på hvilken medarbejder det drejer sig om, og sammenligne de her 2 lister.

Hvordan gør du det på nuværende tidspunkt?

Lad os nu se på din idé. Så vidt jeg kan se ville det kræve en knap som hed "Medtag kun betalinger i perioden", i omsætnings statistikken. Hvordan havde du tænkt dig det skulle fungere, og hvad skulle denne liste ellers vise?

Tak for svar på forhånd.
Listen er til udbetaling af provision - men provisionen bliver først udbetalt i slutningen af den måned, fakturaen er betalt. Ved delbetaling, skulle kun delbetalingen (altså dette beløb) fremgå.

Og ja, det er nødvendigt for mig at kunne sortere på medarbejdere.

At skulle sammenholde 2 lister er selvfølgelig en mulighed, men vil kræve en masse ekstra arbejde. Jeg har brug for en liste, der kan det hele.

Omsætningsstatistikken er fin, bortset fra, jeg mangler at kunne sortere den på betalingsdato fremfor fakturadato :-)
Hej igen LS.

Det giver rigtigt god mening, og ja hvis omsætnings statstikken havde muligheden for at tage udgangspunkt i betalingsdato frem for fakturadato så ville denne liste kunne virke for dig.

Jeg havde faktisk en anden bruger på i går som kom med et spørgsmål som også drejede sig om muligheden for at kunne se provisionen. Dog havde han ikke helt det præcist samme behov, men vi er opmærksomme på at der er forskellige måder hvorpå i som brugere ser det.

Jeg skal ikke helt kunne sige hvor mange der gør præcist som dig, så det kunne godt virke lidt bruger specifikt. Det vil jeg dog gerne have vores andre brugere til at argumentere imod. Dette indlæg får lov til at ligge i et par ugers tid, så vil jeg se hvor mange andre brugere der ønsker denne mulighed, og derfor om vi skal prioritere dette frem for vores andre overvejede forslag.

Hav en rigtigt god December. :-)
Jeg tænker, at det er ret almindeligt, hvis man har sælgere - og det har jo en del virksomheder - at man skal udbetale provision typisk månedligt - og først udbetaler provision, når fakturaen er betalt. Jeg kender ihvertfald ingen, der udbetaler FØR den er betalt. Og hvis man så også havde mulighed for i en anden rapport at taste sælgeren provisionssats ind, så kunne man bare sende den til sælgeren - fakturanummer, fakturadato, betalingsdato, provisionssats, totalbeløb og provisionsbeløb ex. moms.

Den mulighed mener jeg faktisk der lå i det helt gamle Navision :-)
God fredag. :-)

Tusind tak for dit svar. Jeg er enig i at det nok ikke giver helt så meget mening at betale sine medarbejdere for provision, før man også faktisk har fået betalingen. Når du siger at taste provisions sats ind i en anden rapport, ville det så være en procent-sats som du angiver, der så tager højde for totalbeløbet, og udregner den præcise provision som medarbejderen i så fald skal have?

Om ikke andet ser jeg ihvertfald god mening i dit forslag, og vil gerne se om vi også har andre brugere som er enige med dit forslag.

Jeg vil derfor lade dette indlæg lægge indtil vi er juletiden nær, så ser vi lige om dette forslag skal prioriteres frem for vores allerede overvejede forslag.

Jeg vil ønske dig en rigtigt god jul og et godt nytår!
Det kunne være fedt, at man på medarbejderen (sælgeren, som jeg tilføjer kunden, under "vores reference") kunne taste en provisionssats, som så tages med i rapporten, så den nøjagtige provision, af de betalte fakturas i perioden - f.eks. 1.-31. december. Bruttobeløbet skal naturligvis også fremgå - altså det totale beløb, som provisionen beregnes ud fra (betalte fakturas i perioden ex. moms) :-)
i gang× 4
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”