Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kursregulering på kreditorer vedr. lukkede perioder

+1
Jeg har på flere kreditorer nogle gamle posteringer liggende fra tidligere regnskabsår, som jeg gerne vil have udlignet. Det eneste jeg kan læse mig frem til er, at jeg kan åbne tidligere regnskabsår, udligne, og så manuelt tilbageføre den kursregulering det giver. De tidligere regnskabsår er jo lukkede, reviderede og regnskaberne er indsendt til styrelsen. Jeg vil ikke genåbne disse år, og så kan jeg ikke se at der er andre løsninger?

Kan I lave en mulighed for, at man selv vælger posteringsdatoen for en kursregulering? Alternativt at den kommer til at ligge i den tidligste åbne periode?
i Forslag » Andet af (250 points)
opdateret af 🔒

2 Svar

Hej

Som udgangspunkt kan jeg godt forstå du ikke vil bogføre kursdifferencer i gammelt år som allerede er afsluttede og indberettet.

I samme åndedrag vil jeg dog sige, at rent regnskabs mæssigt er et regnskabsår ikke afsluttet før alt er bogført, inklusive kursdifferencer.

Som du selv nævner kommer systemet allerede med en advarsel om, at ikke udlignede poster vil udløse en kursdifference i det gamle år.

Det du kan gøre for at løse din udfordring er følgende:

Åben regnskabsåret, udlign posteringerne og med et finansbilag flytter du så den kursdifference der bliver bogført direkte på samlekontoen for kreditorer og modposterer på din kursdifference konto. Så bliver det gamle regnskabsår ført tilbage til det som du har indberettet.

I det nye år bogfører du så denne finanspostering modsat, så samlekontoen bliver udlignet og din kursdifference vil påvirke dit resultat i nyt år

Håber dette vil løse din udfordring.

Jeg ønsker dig en rigtig god weekend

Hilsen Susan Jensen
Forslag af 🔒 (38.5k points)
Betyder det, at I ikke overvejer at lave en løsning der giver mulighed for at få en kursregulering til at lande i en åben periode?
Hej Susan

Kan du hjælpe mig med hvordan jeg kan høre om dette er noget I overvejer at komme med en løsning på?

PFT.

Mvh Birte
Hej Birte

Jeg kan oplyse at foreslaget nu er på vores liste til vores udviklingsteam og derfor er under overvejelse.

Rigtig god weekend til dig
Hej Susan

Mon der er kommet en afklaring på dette? Kan se, at du for ½ år siden skrev at det var under overvejelse.

PFT.

Mvh Birte
Hej Birte

Jeg har sat det øverst på min prioriteringsliste nu og lover at vende tilbage til dig hurtigst muligt

Rigtig god weekend til dig
Hej Susan

Hvordan mon denne endte? Jeg hørte aldrig tilbage fra dig, men jeg har stadig problemet.

Mvh Birte
Resultatet af din løsning ender med at blive det samme, som hvis jeg kunne vælge indeværende regnskabsår i første omgang til postering af kursreguleringen. Eneste forskel er, at jeg ved din løsning vil skulle postere direkte på samlekontoen, i både et lukket og indeværende år, manuelt.

Er det noget der er på vej i udviklingen i E-conomic? Eller er det kun mig der har udfordringer med kursreguleringer vedr. lukkede perioder?
Forslag af (250 points)
Jeg tror slet ikke, at e-conomic forstår opgaven. De har tidligere hængt sig i et teoritisk problem, som er helt uden relevans for den type virksomheder, som e-conomic henvender sig til.

Jeg har foreslået nøjagtig den samme løsning, som du påpeger, men forgæves. I en af de virksomheder, jeg administrerer, ligger der rigtig mange uløste udligninger i op til 5 år bagud i tid.

Og ja, det er rigtigt, de kursdifferencer, der ligger i den periode, vil alle, uden undtagelse, ende i indeværende regnskabsår. Så hvorfor alt det arbejde kun med det ene formål at få udlignet posterne - når problemet let kan løses via en programmering. Hvis man er så bange for at gøre noget forkert, kan man opsætte et parameter, hvor kursudligninger i lukkede regnskabsår lander på en eller flere valutakursdifferencekonti oprettet til formålet.

Jeg forstår det ikke - og det gør e-conomic nok heller ikke.