forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Posteringstekst ved eksport af betalinger til Netbank

0

Baggrunden for mit forslag

Jeg oplever en større udfordring i forbindelse med eksport af betalinger fra e-conomics til import i Netbank.

Alle betalingerne kommer ind i Netbank som de skal, men den efterfølgende bogføring er besværlig.

Vores leverandører kræver at vi betaler via FIK-nummer (indbetalingskort)

Når vi opretter leverandørfakturaen i e-conomics, så opretter skriver vi i posteringsteksten i e-conomics fx. "Lerverandørnavn Fakt. 12345"

Før vi begyndte at eksportere betalinger, skrev vi en tilsvarende tekst som posteringstekst i Netbank. Dette betød, at vi senere ved Bankafstemning hvor vi importerer posteringer via Bankconnect (eller CSV), så kan jeres Autobank matche den betalte faktura med leverandørfakturaen. Dette er super smart.

Men.

Når man laver en eksport af betalinger fra e-conomics til import i Netbank, så kommer alle FIK betalinger til at stå med posteringsteksten "LEVERANDØRNAVN"

Det gør at eksempelvis har 167 betalinger til en leverandør, hvor teksten der lægges ind i banken som posteringstekst blot er "LEVERANDØRNAVN"

Når jeg så efterfølgende laver bankafstemning i e-conomics, kan jeres autobank ikke identificere fakturaerne, og jeg er nødt til manuelt og ind for samtlige 167 fakturaer og matche dem op - udelukkende ud fra beløbene.

Forslag:

Derfor er mit forslag følgende:

Lav eksport af betalinger om, så den ikke bruger Leverandørens navn som betalingstekst når man importere til bank.

Brug i stedet for den posteringstekst der også bruges i e-conomics når man opretter leverandørfakturaen.

spurgt 23 Aug, 2018 i Forslag » e-conomic generelt af Mortenbennedsen (160 points)

1 Svar

God dag Morten.

Jamen lad os da se på vores betalinger og hvordan de køre sammen med vores autobank.

Jeg vil meget gerne høre om din arbejdsgang når du opretter dine betalinger samt hvordan du afstemme i autobank, da der er noget her jeg ikke helt kan finde hovedet og hale i.

Jeg skal også være helt sikker på præcist hvilken funktion du mener når du siger autobank.

Det er korrekt at den skriver leverandørnavn på alle posteringer, men i forhold til den automatiske afstemning i e-conomic, så kigger den faktisk kun på beløb og dato, og ikke tekst. Så teksten burde faktisk være underordnet i forhold til når den skal lave den automatiske match.

Når du laver selve betalingsfilen kan du bede systemet lave alle leverandørbetalinger for dig, og bogføre. Så at du slet ikke har brug for f.eks. at overføre dine posteringer fra banken, ind i kassekladden efterfulgt.

Jeg vil derfor gerne lige høre om hele din arbejdsgang så jeg kan få en forståelse af hvornår der opstår et problem, og hvilket knapper du præcist anvender.

Lad mig høre fra dig, så vi kan får skabt en dialog og hav en fantastisk weekend! :-)

Venlig hilsen/Best regards

Charles Jensen

WOW Hero, Planet WOW

image

e-conomic er et produkt fra

Visma e-conomic A/S

Langebrogade 1, 1411 København K

CVR-nummer: 29403473

Hvis du gerne vil have indflydelse på de næste forbedringer, så er du velkommen til at besøge vores liste over forslag vi på nuværende tidspunkt overvejer.
- Hop herind og stem på de forslag du er enig i!
besvaret 24 Aug, 2018 Forslag af Charles Jensen (12,280 points)

Hej Charles

Tak for dit svar.

Fremgangsmåden er følgende:

1. Alle fakturaer der kommer fra vores leverandører bogføres som leverandørfakturaer, hvor også FIK nr. på leverandøren er fyldt ud.

2. Herefter eksporteres betalinger under "Bank" --> "Betalinger"
Her får vi en bank fil.

I netbank importerer vi så denne fil, og alle betalingerne.

Som tekst på kontoudtoget står der her LEVERANDØRNAVN som posteringstekst.

Det i sig selv er faktisk lidt træls, da det er svært at finde rundt i hvilken betaling der er til hvilken faktura.

3. Bankafstemning

Under "Bank" --> Bankafstemning vælger jeg "Importer" (Her henter den posteringer fra vores bank via Bankconnect.

Her markerer jeg så de importerede posteringer og trykker "Overfør"

Her kommer boksen op til at kontere de forskellige posteringer. Jeg trykker her på punktet "Auto-forslag".

Den kommer her med forskellige forslag til posteringerne. 

Den kan dog ikke finde nogen forslag til de forskellige leverandørfakturaer - FX. "LEVERANDØRNAVN" da teksten er den samme for dem alle.

Derfor må jeg manuelt i boksen gå ind og vælge hvilken faktura det er den skal udligne.

Tidligere hvor jeg manuelt satte alle fakturaer til betaling i Netbank, anvendte jeg teksten: "Leverandør Fakt. 123"

Her kunne autobank så let finde og identificere de givne fakturaer, så disse ikke manuelt skulle konteres.

Deraf kommer mit forslag:

Kunne man ikke gøre det muligt at teksten der importeres til Netbank i stedet for blot at være "LEVERANDØRNAVN",  ville være den tekst der anvendes når man opretter leverandørfakturaen?

Eller andet hvorpå Faktura nr. indgår, så den kan identificeres?

Dette er også brugbart hvis man skal identificere en given faktura i netbank efterfølgende for at slette eller ændre en betaling.

De bedste hilsner

Morten Bennedsen

Hej igen Morten.

Tak for en god forklaring.

Hvor bekendt er du med funktionen hvor du kan bede systemet oprette posteringer til dig?

Du har nemlig en mulighed for at i stedet for at overføre posteringer fra banksiden ind i e-conomic, hvor den skal matche betalingerne op, så kan du bruge denne funktion til at oprette betalings posteringerne for dig, hvor de allerede er pre-matched og bare skal bogføres.

Før du laver filen som skal overføres til banken, så kan du nemlig vælge en bankkonto, og at den skal oprette betalingen i en kassekladde som angivet her: https://www.screencast.com/t/QBlGfPurj2C

Når så dette er bogført, kunne men når man overføre en fil ind fra banken i bankafstemningen, køre den automatiske bankafstemning først for at sortere disse leverandørbetalinger fra, og så overføre resten af de overstående posteringer til kassekladden, som ikke er leverandørbetalinger. Jeg håber at det giver mening.

Hvis du allerede kender denne funktion men ikke anvender den, hvad er så grunden til at du ikke anvender den?

Jeg vil meget gerne undersøge hvad vi kan gøre ved betalingsteksten, og om hvad der i så fald ville give mening at den præcist viste. Dog skulle det være muligt at køre hele dette flow uden ændringer, så jeg vil bare lige være sikker på at jeg 100% forstår behovet, og at det ikke er noget som vi ikke allerede kan løse.

Hvad synes du om mit løsningsforslag?
i gang× 7
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”