Hej Charles
Tak for dit svar.
Fremgangsmåden er følgende:
1. Alle fakturaer der kommer fra vores leverandører bogføres som leverandørfakturaer, hvor også FIK nr. på leverandøren er fyldt ud.
2. Herefter eksporteres betalinger under "Bank" --> "Betalinger"
Her får vi en bank fil.
I netbank importerer vi så denne fil, og alle betalingerne.
Som tekst på kontoudtoget står der her LEVERANDØRNAVN som posteringstekst.
Det i sig selv er faktisk lidt træls, da det er svært at finde rundt i hvilken betaling der er til hvilken faktura.
3. Bankafstemning
Under "Bank" --> Bankafstemning vælger jeg "Importer" (Her henter den posteringer fra vores bank via Bankconnect.
Her markerer jeg så de importerede posteringer og trykker "Overfør"
Her kommer boksen op til at kontere de forskellige posteringer. Jeg trykker her på punktet "Auto-forslag".
Den kommer her med forskellige forslag til posteringerne.
Den kan dog ikke finde nogen forslag til de forskellige leverandørfakturaer - FX. "LEVERANDØRNAVN", da teksten er den samme for dem alle.
Derfor må jeg manuelt i boksen gå ind og vælge hvilken faktura det er den skal udligne.
Tidligere hvor jeg manuelt satte alle fakturaer til betaling i Netbank, anvendte jeg teksten: "Leverandør Fakt. 123"
Her kunne autobank så let finde og identificere de givne fakturaer, så disse ikke manuelt skulle konteres.
Deraf kommer mit forslag:
Kunne man ikke gøre det muligt at teksten der importeres til Netbank i stedet for blot at være "LEVERANDØRNAVN", ville være den tekst der anvendes når man opretter leverandørfakturaen?
Eller andet hvorpå Faktura nr. indgår, så den kan identificeres?
Dette er også brugbart hvis man skal identificere en given faktura i netbank efterfølgende for at slette eller ændre en betaling.
De bedste hilsner
Morten Bennedsen