Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Afstemning af balancekonti

+6
Mulighed for at afstemme balancekonti.
For at få overblik over bl.a. periodiseringer for skyldige/tilgodehavende poster/tilbageførsler på balancekonti med mange posteringer, skal vi pt. eksportere til Excel og afstemme manuelt. Samme øvelse skal laves ved næste måneds afstemninger, hvor der måske stadig er gamle poster på de konti, og vi er derfor nødt til at afstemme alle igen tilbage til dengang kontoen sidst var i 0. Der kan virkelig spares noget tid her, hvis E-conomic kan give det overblik mere simpelt.

Vi ønsker en funktion (lignende debitorer/kreditorer, som også er kendt fra bl.a. SAP balancen) hvor man udligner posteringer med hinanden og efterfølgende kan vælge en visning af alle eller åbne poster.
i Forslag » Andet af (180 points)
status opdateret af 🔒
Dette ville bestemt også lette mit arbejde. At man på alle sine balancekonti havde muligheden for at udligne poster, så man kunne trække et kontokort over de åbne poster som tilsammen gav saldoen, ville være en stor hjælp i hverdagen. Det kunne være på alle konti under andre tilgodehavender, anden gæld samt periodeafgrænsningsposter.

Jeg har også tidligere arbejdet med SAP, hvor man i et afstemningsmodul udligner åbne poster på alle de konti det giver mening på.
Hej BKK,

Jeg har aldrig arbejdet i SAP, så jeg er ikke helt med på, hvordan det virkede der.

Når du siger du vil afstemme balancekonti, hvad vil det så sige i forhold til den måde e-conomic er bygget op?

Du kan udligne og afstemme debitorer og kreditorer i e-conomic. Hvordan er den afstemning i ønsker i balancen forskellig fra den?

Det kan godt være jeg er helt ved siden af, men jeg vil helst forstå forslaget fuldstændig før jeg tager en beslutning om, hvad vi skal skal gøre :)
Hej Jesper

Der er ikke den store forskel på den afstemning jeg ønsker mig på balancekonti og det der allerede er på f.eks. kreditorer. Jeg vil gerne, på min konto for skyldige omkostninger kunne "udligne" en skyldig post med tilbageførslen af den samme post. Det kunne være skyldigt varekøb, skyldig revision, osv. Ved at kunne markere på kontoen hvilke poster der ikke længere indgår i saldoen (da denne aldrig er nul) kunne jeg hurtigt få et overblik. Princippet på et kontokort kunne være det samme som på leverandøren, hvor man viser åbne poster alternativt alle poster.

Giver det mening?
Jeg tror det giver lidt mening. Jeg ved ikke om det er den rigtige term at bruge, men kunne man kalde det finansudligning? Altså udligning af finansposter.

Så du har 10.000 kr i skyldig beløb til revisor, 15.000 kr i varekøb og 1.500 kr til e-conomic.
Revisoren og e-conomic er betalt, så saldoen på kontoen er 15.000 kr for varekøb.
Der fremgår dog 5 posteringer på kontoen: 10.000 og -10.000, 1.500 og -1.500 samt 15.000.
Så kan du hakke de fire første af, så det kun er 15.000, som fremgår?

Mit eksempel er ret enkelt, men der kunne være mange flere linjer. Er det noget i den stil? :)
Hej Jesper

Det er præcist det jeg mener - ja.
Perfekt, mange tak for svaret :)

1 Svar

Hej Malene,

Til at starte med, så håber jeg du er frisk på at hjælpe mig med at forstå hele sagen.

Det du gerne vil afstemme her, er det udelukkende i forhold til periodiseringer? Hvis det er det, hvad vil en afstemning af en periodiseringen så sige? Jeg har en ide om, hvor vi skal hen, men jeg starter lige bredt for at være sikker på, at jeg får det hele med.

Hvis ikke det udelukkende er periodiseringer, så håber jeg du er frisk på at uddybe, hvad det så gælder og hvordan det skal virke.

Jeg ser frem til at høre fra dig :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej Jesper,
Nej, det er ikke kun i forhold til periodiseringer - blot et eksempel. Funktionen kan bruges til alle posteringer, så man skjuler dem, der udligner hinanden, og ikke skal forholde sig til dem i afstemninger. Det kan også være fejlposteringer, man udligner med rettelsen, eller hvad som helst - blot beløbet er udlignet med det fulde beløb på samme konto, så de går ud med hinanden.
Man kunne sagtens ha' funktionen på samtlige konti; men det er selvfølgelig mest på balancekonti, det er relevant. Intet slettes - det er blot visningen, der er mere overskuelig, hvis man vælger kun at se de "åbne".
- håber det gav mening :-)
Mvh.
Malene
Mange tak for at følge op.

Jeg har fanget den nu. Jeg vil gerne prøve at tage den med videre til vores udviklere. Jeg kunne forestille mig det er en ret omfattende forbedring, men det er noget vi har hørt til før, så jeg vil gerne undersøge det nærmere :)
Hej Jesper

Mon der er nyt om denne mulighed? Det er fortsat noget jeg savner i mit arbejde.

Mvh Birte

Hej Birte

Det korte svar er, at der ikke er noget nyt her. Vi har indtil valgt at fokusere på andre forslag. Jeg kan sagtens se ideen i det du gerne vil og jeg vil heller ikke afvise, at det er noget vi kan komme tilbage i fremtiden, men jeg kan ikke love noget for nu. Jeg kan dog sige, at det ikke er en af de ting, som vi arbejder på nu og det vil det med sandsynlighed heller ikke være i den kommende periode.

Rigtig god dag smiley

Hej Jesper, jeg synes I skal fokusere rigtige meget på dette ændringsforslag.

Det vil betyde en stor optimering af processen omkring afstemning af balancekonti, at man ikke skal bruge tid på at afstemme beløb som man allerede har afstemt en gang.

Inde på rapporten kontokort kunne der være en kolonne med et lille felt ud for hver postering, hvor man kunne markere hvis den var afstemt.

Det vil være en rigtigt god julegave!!

dbh

Pia