Hej Gitte. Super godt du skriver.
Det er helt rigtigt, at det er noget vi har hørt før.
Grunden har langt hen af vejen været, at vi har et løst princip om ikke at rette i noget, der er bogført. Man kan argumentere for, at dette ikke vil være at rette i finansen af bogføringen og man kan godt på den baggrund overveje at afvige fra princippet i det her tilfælde.
Min opfattelse af dette er, at det i langt de fleste tilfælde er på salgsfaktura, at I ønsker at kunne rette. Hvis jeg tager fejl, så må du meget gerne rette mig.
Fordi det er på salgsfaktura, så har vi førhen argumentet for, at man kan lave et kontoudtog via salg -> rykkere. Planen var her at udvikle funktionalitet, som gjorde det muligt at rykke på enkelte faktura og ikke på et samlet beløb, hvilket også er ønsket af en del. På den måde kunne vi slå to fluer med et smæk og skabe værdi for endnu flere brugere.
Vi har endnu ikke gjort dette muligt og derfor kan godt forstå din undren i forhold til, at vi ikke har gjort noget. Jeg vil gerne tage din problemstilling op igen. Hvordan vil det virke for dig, hvis man via rykkere kunne gøre det muligt?
Det er vigtigt for mig at understrege, at dette ikke har noget med en rykker at gøre, men via et kontoudtog er det muligt at skubbe forfald og derfor vil kunne løse på denne måde. Om kunden skal have besked er så selvfølgelig valgfrit.
Jeg ser frem til at høre fra dig :)
Med venlig hilsen Jesper Mieritz