Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Manuel kontering i faktura

0
Hej med jer

Jeg savner muligheden for at lave manuelle fakturalinier.
Jeg har nogle engangs ting, som jeg ikke ønsker at lave vare numre på.
Kunne det blive en mulighed?

Mvh Heidi
i Forslag » Andet af (220 points)

2 Svar

Opret en diverse vare uden lagerstyring. Du kan altid overskrive varens tekst.
Forslag af (26.5k points)
Hej Heidi :)

Hele faktureringsdelen i e-conomic er bygget op omkring kunder og varer. Det giver jo fin mening. Problemet med din forespørgsel her er, at du skal bogføre værdien af dine fakturalinjer. Du må ikke lave et salg uden det bogføres.

I e-conomic er opsætningen lavet således, at det er varenummeret, som er knyttet til en gruppe, der bestemmer, hvordan det bogføres. Det er måske lidt kringlet, men kort fortalt. Intet varenummer - ingen mulighed for bogføring.

Derfor skal et salg registreres på en vare. Det er helt fair du har enkelte varer, som ikke ønsker have varenummer på. Jeg har snakket med andre i samme situation. De har valgt at oprette en vare de kalder 'Diverse'. Denne kan du så vælge hver gang du har disse salg. Det smarte er, at du kan rette i teksten, så dine kunder vil ikke opleve, at det er en 'diverse'-vare. Du kan ved salget kalde den hvad du vil. På den måde slipper du for at have oprettet varenumre, samtidigt med du ikke kommer i problemer med bogføringen.

Vi vil nemlig ikke gå ind og tillade et salg uden en vare på en salgsfaktura under salgsfanen.

Jeg håber det hele giver mening. Det kan godt være lidt forvirrende, så du må endelige spørge ind, hvis der skulle være nogen tvivl :)

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej og tak for begge svar - Erik Jensen og Jesper Mieritz

Jeg er med på at lave en diverse vare, men da det kan være på forskellige kontonumre - skal jeg så hver gang ændre konteringen for diverse varen?

Det er umiddelbart ikke noget der sker ofte nok til at lave en fast vare, men stadigvæk nok til, at det ville være noget lettere med en diverse vare, hvor man hurtigt kan overskrive konteringen, da den kan være forskellig.

Ville være rart man bare kunne overskrive et kontonummer på selve varelinien.
Hej igen Heidi,

Jeg forstår godt tankegangen bag at kunne overskrive den enkelte varelinje med et specifikt kontonummer. Jeg vil dog også være ærlig til at starte med og sige, at dette ikke er noget vi kommer til at lave.

Af ren nysgerrighed vil jeg lige høre, hvorfor du ikke ønsker at oprette de enkelte vare?
Hej Jesper

Nu er jeg stadig meget ny på systemet og har ikke det gyldne overblik endnu, men jeg synes det er for kringlet at skulle oprette varer til engangsydelser, der skal på forskellige konti.

Det kan også være den samme ydelse, men den ene gang er med moms og den anden uden moms til samme kunde - eller også skal jeg til at oprette kunden 2 gange - hvis jeg forstår systemet ret - der kan jeg ikke bare lige skifte mening på fakturalinien. Synes systemet er tungt at arbejde med.

Hej Heidi,

Først og fremmest vil jeg gøre dig opmærksom på, at vi både har online kurser og gratis support til alle vores brugere. Du er derfor meget velkommen til at benytte de muligheder. Du kan finde online kurser her.

Vores telefonnummer er 88 20 48 40 - du ringer bare, så skal mine kollegaer nok sidde klar til at hjælpe dig med en lille rundtur i e-conomic.

Når det er sagt, så vil jeg selvfølgelig også gerne hjælpe dig her.

I forhold til momsen, så er jeg ikke helt sikker på, hvordan samme ydelse til samme kunde kan have forskellige moms fra gang til gang. Vil du hjælpe mig med at forstå, hvad der sker her?

I forhold til de forskellige konti, så har du ret. Her vil jeg dog gerne udfordre dig i forhold til, hvorfor du bruger så mange forskellige konti. Jeg har snakket med rigtig mange kunder, som har en lang kontoplan med en masse konti, der udelukkende forvirrer. Den hyppigste grund til de har dette er, at de gerne vil kunne trække nogle rapporter eller noget statistik ud fra dem. Her har vi andre måder at gøre det på i e-conomic, så du kan få en mere overskuelig kontoplan og stadig få de samme informationer. Jeg vil derfor prøve at spørge ind til, hvorfor du bogfører på så mange forskellige konti? :)