Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Periodisering og anlægskartotek

0
Kære E-conomic

Hvis man som kunde bruger både periodiseringer OG anlægskartotek fungerer kassekladden 'leverandørfakturaer' uhensigtsmæssigt.

Såfremt man ønsker at bogføre i anlægskartotek:Så skal feltrækkefølgen være Standard

Såfremt man ønsker at periodisere: Så skal feltrækkefølgen vær 'med periodiseringer'

 

Dermed er det ikke muligt at have en bilagsrække (flere bilag) hvor der er fakturaer der er nogle der skal i anlæg og nogle der skal periodiseres. Endnu værre bliver det hvis samme faktura indeholder linier hvor noget skal i anlæg og noget skal periodiseres. F.x et anlægsaktiv indeholdende en servicekontrakt.

 

Håber der kan findes en løsning på dette.

 

Med venlig hilsen/ Steen Gerner
i Forslag » Andet af (430 points)

1 Svar

Hej Steen og tak for dit forslag :) 

For at være sikker på jeg forstår dig korrekt, så vil jeg starte med at få opklaret et par ting.

Du har helt ret i, at de feltrækkefølger, der bruges til periodisering og anlæg er forskellig. Bare for en god ordens skyld, så vil de tilpasse sig efter, hvilken konto, der benyttes i kontofeltet. Hvis du bruger den konto du har valgt som tilgang under dine aktivgrupper, så vil denne gøre, at der tvinges til at danne et anlægsaktiv. Hvis denne ikke vælges vil der som udgangspunkt gives mulighed for en periodisering. 

Jeg forstår derfor ikke helt din udfordring med at du ikke kan lave både kan lave en periodisering og et anlæg. Hvis du har et anlæg, der skal registreres via en leverandørfaktura, så vælger du leverandøren og den konto du har sat op under arkivgruppen under tilgang. Feltrækkefølgen skifter nu periodisering ud med aktiv. Næste bilag kan du så lave en periodisering på en anden konto. Det kan du forsætte med lige så tosset du vil. 

Hvis du vil have ændret rækkefølgen på, hvordan disse optræder, så kan du også gøre dette ved at følge denne guide

En forudsætning for at gøre det på denne måde er, at de er forskellige fakturaer for hver af dem. Som jeg læser det kan du komme ud for at modtage en faktura, hvor noget skal være en periodisering og noget andet et anlæg. Dette kan du også løse ved at lave flerbenet posteringer. 

Lad os antage du modtager en faktura på 10.000 kr. 5.000 er anlæg og 5.000 skal periodiseres. Jeg vil starte med at præsentere det i en video herunder og efterfølgende knytte en kort forklaring til.

Video: https://www.screencast.com/t/dEZ89tZHN5

Det jeg gør her er, at jeg starte med at pålægge leverandøren dit skyldige beløb på 10.000. Efterfølgende fordeler jeg så beløbene ud på hver sit ben, så der kan dannes hver sin type. 

Giver det mening og vil det løse din udfordring? Stil endelig spørgsmål og gerne kom med en uddybende forklaring af problemet, hvis jeg er helt ved siden af :)  

 

 

 


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)