Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kassekladde med fast valuta

0
I forbindelse med bogføring af posteringer på bankkonti som er i udenlandsk valuta, så ville det være væsentligt mere effektivt, hvis der var mulighed for at oprette særskilt kassekladde hvor valutaen kunne fastlåses til kun eksempelvis at være EUR.

Vi ser frem til at dette kunne blive sat i drift ASAP.
i Forslag » Andet af (150 points)
Hej

Jeg er 100% enig - det er en stor mangel at der ikke er mulighed for bedre valutahåndtering i kassekladder.

Jeg har i sidste konverteret en kunde fra C5 til e-conomic.

I C5 kan man se saldiene på de forskellige bankkonti øverst i deres valuta - i e-conomic har jeg lige konstateret (via jeres chat) at det kan I ikke.

Denne kunde har kun bankkonti i Danmark - men han har i DKK, SEK, NOK, USD og EUR.

Det er frustrerede at skulle finde saldoen m.m. ved at trække ud andre steder - der bør være mulighed (som i C5) for at vælge hvilke valuta som saldoen skal vise i.

Håber meget det bliver prioriteret.

1 Svar

Hej Moki :)

Jeg kan sagtens forstå tanken omkring at gøre en valuta fast, hvis det er noget, som benyttes hver eneste gang. Jeg må omvendt sige, at det ikke er noget vi har haft virkelig stor efterspørgsel på. Det vil have betydning for prioriteringen af et forslag. Omvendt skal det i samme omgang siges, at vi har haft lidt efterspørgsel på at gøre en valuta fast på kontoniveau. Som jeg læser din udfordring vil dette også løse din udfordring. Du må selvfølgelig rette mig, hvis jeg er galt på den.

Selvom fast valuta på en konto er mere efterspurgt, så er det ikke noget, som er prioriteret endnu. Jeg ville blot nævne det for at være retfærdig i min vurdering af sagen.

Jeg vil derfor i første omgang afvise at arbejde hen i mod en fast valuta på kladder eller konti niveau.

Det jeg dog vil høre dig om er, hvilken type af postering du arbejder med?

Selvom du ikke kan sætte en kladde fast op til en bestemt valuta, så kan man på både kunder og leverandører sætte en fast valuta på. Derfor vil valutaen altid blive valgt på disse, hvis du benytter denne type for debitor- og kreditorstyring.

Jeg erkender dette ikke kan lade sig gøre på finansbilag. Her skal den vælges, men hvis du bruger de andre typer af posteringer, så vil vi meget gerne hjælpe dig med at sætte det op sammen med dig.

Hvis ikke det er disse type posteringer, så vil jeg høre lidt til, hvad grunden til dette fravalg er? Jeg vil personligt forsøge at have denne form for styring, men det er selvfølgelig min holdning, så der kan være andre holdninger og argumenter for ikke at benytte dette.

Jeg ser frem til at høre fra dig :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej Jesper
Din løsning hjælper ikke på mit problem, da jeg som jeg også skriver mangler mulighed for at bogføre bankposteringer fra tysk bank.

Vi må jo fortsat ændre det på hver postering.
Tænk fast valutakurs og regneark til ud- og indlæsning.
Det er ikke så svært. Og en rimelig simpel workaround.
Hej igen Moki :)

Uagtet, hvor din bank findes henne, så kan det stadig lade sig gøre ved kunde- eller kreditorstyring.
Det skal dog siges, at der selvfølgelig er situationer, hvor penge flyttes via finansbilag, men alle bevægelser i banken, som enten er rettet mod indbetalinger fra kunder, eller betaling af leverandører, så vil dette kunne lade sig gøre.
Det er selvfølgelig fair, hvis du laver interne overførsler eller lignende, men du skal ikke snydes for, at du kan løse alle bevægelser, som er rettet mod kunder og leverandører på denne måde.

Når det er sagt, så er jeg helt enig med Erik. Du kan altid eksportere posteringer ud og ind. Tak for at byde ind her Erik. Jeg håber Moki finder dit forslag brugbart.
På den måde kan du nemlig bestemme kurs og valuta nemmere. Du kan endda nøjes med at læse dem direkte ind i kassekladden fra excel. Det kræver dog at du taster alle posteringer direkte her.