Hej Doris :)
Det er en udfordring, der har været fokus på gennem en længere periode nu. Hvis du vil følge med i den tidligere tråd, så kan den findes her.
Fordi den er beskrevet og diskuteret godt i den anden tråd, så vil jeg ikke gå i dybden med mulige løsninger her. Du er selvfølgelig meget velkommen til at læse tråden for at se, hvad der er beskrevet derinde :)
Af nysgerrighed for din arbejdsgang, så vil jeg dog høre lidt nærmere til, hvorfor det går galt for dig. Som det er understreget i den anden tråd, så vil problemer med kursreguleringer kun opstå, hvis man afslutter sit regnskabsår uden at udligne sine udeståender først.
Lad os tage et eksempel og sige du udsteder en faktura d. 01.06.2017, og herefter bogfører en post til udligning d. 31.12.2017. Jamen så vil din kursregulering ligge på d. 31.12.2017 og du kan sagtens udligne disse. Det er kun, hvis du afslutter dit regnskabsår inden dette er gjort, at der kan opstå problemer. Ellers vil systemet altid bogføre kursreguleringen på den seneste dato.
Derfor forstår jeg ikke helt når skriver "således at hvis jeg f.eks. bogføre en post 31/12 17 med et f.eks. Sek. beløb og vil udligne nogle poster at den så tager den kursregulering d. 31/12 17 (det er sku da den dag jeg bogfører det)" - det er præcis det systemet gør.
Hvis du er i en situation, hvor du så udsteder en faktura d. 31.12.2017 og indbetalingen først kommer i næste regnskabsperiode. Jamen så er det klart, at du kan komme i en situation, hvor du er nødsaget til at afslutte dit regnskab inden indbetalingen er kommet. Det er dog sådan, at det heller ikke her vil blive et problem, da vi stadig ligger kursreguleringen på seneste dato, hvilket vil være i 2018, hvor regnskabsperioden er åben.
Jeg har derfor svært ved at se, hvorfor udfordringen er så stor du som du beskriver. Det er som sagt korrekt, at to posteringer i et lukket regnskabsår ikke kan udlignes, da den så vil forsøge at bogføre i en lukket regnskabsperiode, hvilket ikke må ske, så derfor er der lukket for den mulighed.
Det er dog løst, hvis alle ens debitorer og kreditorer er afstem inden man afslutter.
Det kan godt være det er mig, der overser noget, og der må du meget gerne hjælpe mig ved at følge op og fortælle mig, hvordan din arbejdsgang er.
Jeg håber det hele giver mening, ellers jeg som altid åben for spørgsmål :)