Hej Helle og tak for dit spørgsmål :)
Jeg vil herunder svare på dine punkter.
1)
I forhold til at køre med to lokationer, så er der intet problem i at oprette en du kalder restlager og så flytte resten derover. Jeg vil dog sige, at det afhænger af, hvordan du køber dine varer hjem. Når du laver en vareleverandørfaktura og køber fx et tæppe hjem. Hvordan bogføres det så i forhold til antal?
Du kan også godt sætte et kostpristillæg på en lokation ud fra en fast procentsats. Så ville du skulle skrive -50% på lokationen og derved vil alle varer bogført ind der have en værdi på det halve af den originale kostpris.
Dette fungerer dog kun når det bliver bogført via vareleverandørfakturaen, så der kan være udfordringer i, hvordan der flyttes fra en lokation til en anden.
Men jeg håber du vil beskrive, hvordan du køber dem i forhold til antal, så kan vi kigge på om der kan findes en løsning, som passer dig.
2)
Du kan sagtens lave to varenumre. Du skal dog vide, at de bliver betragtet som to særskilte vare og du derfor bliver nødt til at nedskrive fx vare 1001003 med 1 stk og herefter opskrive vare 1001003-1 med 1 stk. Dette afhænger dog igen af, hvordan antal købes hjem.
På denne måde har du helt ret, at du selv kan styre salgsprisen og kostpris, hvor du med lokationer som udgangspunkt kun kan sætte kostprisen ned.
Jeg håber du er frisk på at uddybe en lille smule, så jeg er sikker på, at du får det bedst mulige svar.
Med venlig hilsen Jesper Mieritz