forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Svensk kunde - dansk leveringssted

0
Hvordan sætter jeg det korrekt op under kundeoplysninger, så der kommer korrekt momskode på?. Lige nu er mine generelle kundeoplysninger sat til at være den svenske adresse (som er faktureringsadressen) og leveringsadressen en dansk. Men min momskode følger de generelle oplysninger (svensk) og ikke leveringsadressen, hvordan laver jeg det om?
spurgt 19 Okt, 2017 i Spørgsmål » e-conomic generelt af Pernille Møller (690 points)

1 Svar

Hej Pernille :)

For at ramme den rigtige momskode, så er der forskellige ting, der spiller ind.

Først og fremmest skal du bestemme dig for, hvilken momskode du skal bruge.

Efterfølgende går du ind og finder en eller flere konti i kontoplanen, hvor de salg du vil lave til Sverige skal bogføres på. Her sikrer du dig, at disse konti/konto har den rigtige momskode, som du lige har valgt.

Nu går du så ind på dine varegrupper og tjekker om disse konti er sat op til de rigtige varegrupper. Du kan evt holde musen over de konti, der er stående herinde, så vil momskoden fremgå.

Du skal nu ind på kunden og skifte faneblad til øvrigt og vælge den korrekte momszone. Momszonen vil så være med til at bestemme, hvilken konto, der bogføres på via varegrupperne, og kontoen bestemmer så, hvilken momskode der bruges.

Jeg håber det giver mening for dig, ellers må du endelig sige til, hvilke dele af det, der ikke er så godt forklaret :)

Venlig hilsen/Best regards

 

Jesper Mieritz

Knowledge Manager, Planet WOW

 

image

 

e-conomic er et produkt fra

Visma e-conomic A/S

Langebrogade 1, 1411 København K

CVR-nummer: 29403473

 

Hvis du gerne vil have indflydelse på de næste forbedringer, så er du velkommen til at besøge vores liste over forslag vi på nuværende tidspunkt overvejer.
- Hop herind og stem på de forslag du er enig i!
besvaret 19 Okt, 2017 Spørgsmål af Jesper Mieritz (87,170 points)
Jeg sælger ikke til Sverige. Som jeg skrev i mit spørgsmål, så er leveringsstedet Danmark. Det er blot fakturadressen der er i Sverige. Så min momskode på kunden skal følge leveringsadressen og ikke faktueringsadressen.
Hej igen :)
Det er helt fint så. Momsen er ikke sat til at følge en bestemt adresse. Den følger den opsætning du har på kunden. Det er der er vigtigt er derfor, at momszonen bliver sat til indland.
Hvis momsen ikke stemmer, når du gør det, så skal vi til at kigge på varegrupper, konti og momskoder, men det er næste step. Som udgangspunkt er det nok med den rigtige momszone, hvis resten af opsætningen er sat op efter vores standard.
Du må meget gerne sige til, hvis momsen på fakturaen ikke passer, så skal vi som sagt gå hele din opsætning lidt mere gennem, men på kunden er det kun momszonen, der påvirker momsen :)
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”