Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Svensk kunde - dansk leveringssted

0
Hvordan sætter jeg det korrekt op under kundeoplysninger, så der kommer korrekt momskode på?. Lige nu er mine generelle kundeoplysninger sat til at være den svenske adresse (som er faktureringsadressen) og leveringsadressen en dansk. Men min momskode følger de generelle oplysninger (svensk) og ikke leveringsadressen, hvordan laver jeg det om?
i Spørgsmål » Andet af (690 points)

1 Svar

Hej Pernille :)

For at ramme den rigtige momskode, så er der forskellige ting, der spiller ind.

Først og fremmest skal du bestemme dig for, hvilken momskode du skal bruge.

Efterfølgende går du ind og finder en eller flere konti i kontoplanen, hvor de salg du vil lave til Sverige skal bogføres på. Her sikrer du dig, at disse konti/konto har den rigtige momskode, som du lige har valgt.

Nu går du så ind på dine varegrupper og tjekker om disse konti er sat op til de rigtige varegrupper. Du kan evt holde musen over de konti, der er stående herinde, så vil momskoden fremgå.

Du skal nu ind på kunden og skifte faneblad til øvrigt og vælge den korrekte momszone. Momszonen vil så være med til at bestemme, hvilken konto, der bogføres på via varegrupperne, og kontoen bestemmer så, hvilken momskode der bruges.

Jeg håber det giver mening for dig, ellers må du endelig sige til, hvilke dele af det, der ikke er så godt forklaret :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
Jeg sælger ikke til Sverige. Som jeg skrev i mit spørgsmål, så er leveringsstedet Danmark. Det er blot fakturadressen der er i Sverige. Så min momskode på kunden skal følge leveringsadressen og ikke faktueringsadressen.
Hej igen :)
Det er helt fint så. Momsen er ikke sat til at følge en bestemt adresse. Den følger den opsætning du har på kunden. Det er der er vigtigt er derfor, at momszonen bliver sat til indland.
Hvis momsen ikke stemmer, når du gør det, så skal vi til at kigge på varegrupper, konti og momskoder, men det er næste step. Som udgangspunkt er det nok med den rigtige momszone, hvis resten af opsætningen er sat op efter vores standard.
Du må meget gerne sige til, hvis momsen på fakturaen ikke passer, så skal vi som sagt gå hele din opsætning lidt mere gennem, men på kunden er det kun momszonen, der påvirker momsen :)