Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




SmartINbox - Fejl og mangler

+1
Hej E-conomic

Som jeg har forstået det kommer Smatinbox til at koste fra 1 September,  Jeg føler mig lidt hijacked in i det, da jeg nu har tilmeldt mig EAN fakturering og får faktura fra flere leverandører som EAN drekte ind i Smartinboxen, dette er svært at rulle tilbage. En youtube video hvor man ser både den "originale" leverandør faktura og EAN fakturaen kom ind i Smartinbox systemet, syntes jeg var smart, og sprang ind i det med samlede ben. Efterfølgende har jeg ikke modtaget en eneste ENA faktura hvor den "originale" PDF faktura er "vedhæftet". Jeg går glip af rigtig mange informationer som ikke er med på EAN faktura bla. serie nr. på elektronik, track and trace og garanti bestemmelser. Dette er leverandørens problem, men bliver mit problem da leverandøren ikke har forstand på at ændre dette. Derfor stiller jeg også spørgsmålstegn ved hvor mange af mine faktura informationer som ikke kommer med på en EAN faktura til min kunder. (jeg har aldrig set en af mine egne faktura som EAN)

 Jeg syntes at SmartINbox har mange fejl/mangler og er mere tidskrævende at bruge end det "gamle" indscanningsmodul. Der er et hav af dobbelt arbejdsgange med at efterudfylde konto, giro strenge og kontofelter, for ikke at nævne opdeling af leverandørfaktura. Hvorfor skaber man en smartinbox i stedet for at udbygge det udmærkede indscanningsmodul? som jo netop udfyldte en masse felter, når bare den kendte leverandøren.

Dette har medført mulighed for en masse fejl. Hvis i vil kræve betaling for et så halvfærdig produkt, så tegner jeg korsets tegn og tænker at hvis det er e-conomics fremtidig fremgangsmåde, så sprænger dette forum i luften af dårlig karma. Da det hele pludselig lugter af pengemaskine. I har mere travlt med at implementere nye (tilkøbsmoduler) end at lave de gamle færdige.  

Lasse Sørensen
i Forslag » Andet af (320 points)

1 Svar

Hej Lasse :)

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg godt kan forstå din frustration. Jeg vil medgive dig, at vores SmartInbox sagtens kan blive bedre på flere områder.

Det er korrekt, at vores gratis periode slutter d. 1 september.

At du føler dig hijacked ind i det har aldrig været hensigten. Det har lige fra starten været meldt klart ud, at der efter den 1. september ikke længere var en gratis periode. Nu har vi så rundet den 1. september, så det starter fra i dag. Hvis du ønsker at framelde det, så skal jeg nok sørge for du ikke kommer til at betale. Det har aldrig nogensinde været hensigten at lokke folk ind noget de ikke ønsker.

Det har egentligt bare været en service, at vi har tilbudt folk at prøve det inden betalingen startede.

Jeg kan kan se det er problematisk, hvis du er begyndt et andet setup i forhold til dine leverandører.

Men som sagt. Du skal ikke betale for noget du ikke ønsker, så selvom vi har rundet datoen for afmeldelse, så kan jeg sagtens sørge for du ikke skal betale.

 

I forhold til den del med PDF'en, der ikke kommer med, så er det en fejl. PDF'er skulle komme med. Det er helt sikkert problematisk, at du mister informationer. Det er allerede en sag vi har oprettet herinde og vores teknik har den liggende på deres bord.

Jeg skal selvfølgelig beklage, at den ikke kommer med. Det er helt sikkert ikke hensigten.

Hvis vi glemmer den del med PDF'en, så er jeg dog ikke helt med på, hvordan SmartInbox'en mister funktionalitet i forhold til vores indscanningsmodul. Så vidt jeg kan se, så har du ikke mistet funktioner i forhold til indscanning. Der er kun bygget på. At der så kunne bygges meget mere på, er vi enige om.

Derfor vil jeg lige høre, hvilke funktioner du mangler i forhold til det gamle modul? Det kan være en speciel arbejdsgang jeg ikke har tænkt ind i det, så du må meget gerne beskrive det for mig, hvis du har lyst, så skal jeg nok tage et kig på det.

 

Jeg ser frem til at høre fra dig :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
At jeg følte mig hijacked ind ind i det var måske en dårlig formulering, men om ikke andet har jeg være med på smartinbox fra starten, men kunne ikke rigtig se gevinsten (sparede ingen tid) og efter et opkald fra jer, hvor i beskrev hvordan man kunne oprette et EAN nr. og derved få få EAN faktura direkte ind i smartinbox delen, så var det først der at det begyndte at blive rigtig smart. Så det prøvede jeg, det resulterede så i at det jeg troede kunne blive en lille test fik sendt 35 e-mails til næsten alle mine leverandører om at jeg fremover ønskede at modtage faktura på EAN, jeg fik ingen advarsel eller valg om hvilke leverandører jeg ville have EAN faktura fra, bare en beske om at nu havde "systemet" sendt 35 e-mails til mine leverandører, Skod. Nu var jeg pludselig låst, da mange af mine leverandører begyndte at skrive at jeg fremover vil modtage faktura på EAN. Så noget som startede som en beta test af jeres smartinbox endte med at jeg nu er bundet op af en masse leverandører som nu sender EAN faktura til mig. Dette blev gjordt efter jeres vejledning og gør nu at jeg ikke bare kan fravælge jeres halvfærdige smartinbox, uden at skulle hen og skrive til 35 leverandører at jeg gerne vil modtage normale PDS faktura igen.

Jeg har her til aften teste proceduren (antal tryk) i jeres smartinbox kontra det gl indscanning + oprettelse af bilag. Jeg ser mange flere muligheder for fejl i den nye smartinbox, og næsten samme antal tryk og tast som i den gl procedure.

Smartinbox
- Tryk smart inbox
- vent 5-10 sek. før nye faktura kommer til syne
- vælg bilag
- Vælg leverandørfaktura i feltet kassekladde
- Tjek autoudfyldte felter
- udfyld evt. manglende felter.
- tryk opret postering
- vælg kassekladde (finansbilag)
- find og rediger bilag under kassekladde (kan være svære at finde dem du lige har oprettet)
- Ændre betalingstype fra ingen til f.eks bankoverførsel
- Tast konto nr.
- Tast besked
- tryk Gem (bankbetaling oprettes)

Næstkommende smartinbox bilag
- tryk kassekladde
- find og rediger bilag under kassekladde
- Ændre betalingstype fra ingen til f.eks bankoverførsel
- Tast konto nr.
- Tast besked
- tryk Gem (bankbetaling oprettes)

Gl. indscanningsmodul
- tryk Regnskab
- tryk indscanning/ indsendte
- tryk overfør til ubehandlede
- vælg kassekladde
- tryk ny postering fra indscannet
- vælg bilag fra liste (evt. flere)
- tryk udfør valgte
- indtast faktura dato (ikke nødvendigt hvis oprettet samme dag som modtagelse) * kunne autolæses som i smartinbox
- indtast faktura nr.  (3-12 cifre indtastes her) *kunne autolæses som i smartinbox
- vælg leverandør fra liste (betalingstype og bankkonto udfyldes automatisk) *kunne autolæses som i smartinbox
- indtast beløb (1 til 6 cifre indtastes her) *kunne autolæses som i smartinbox
- tryk gem (bankbetaling oprettes)

Næstekommende bilag i gl. indscanningsmodul.
- tryk gem & næste
- indtast faktura dato
- indtast faktura nr.
- vælg leverandør fr liste
- indtast beløb
- tryk gem (bankbetaling oprettes)

- markeret med*  Hvis tingene bare kunne autolæses i det eksisterende indscanningsmodul var smartinbox overflødig.
- Nuværende udfording og grundlag for mange fejl er: Hvis jeg ikke fanger de smartinbox oprettede posteringer i kassekladden og får indtastet betalingsoplysningerne på, så bliver faktura ikke betalt og leverandøre sender rykker. Der er lige pt. ingen makeringer i oversigtsbilledet over posteringer der viser om postering er påført betalingsoplysninger eller om der er oprettet en bankbetaling fra posteringen. Man skal manuelt trykke sig ind på samtlige for at se om man har husket at angive betalingsoplysninger.

Nok for denne gang. Men vil dog lige knytte en kommentar til de manglende informationer på de EAN faktura jeg modtager. Det har vist sig at i ikke læser alt info på leverandørens fremsendelse af EAN faktura i xml formatet. Jeg mangler bla. serie nr. på varen, vægt, oprindelsesland, track&tracing informationer og garantibestemmelser, dette er simpelthen for ringe.. alt info som min leverandør skriver på sin faktura skal da komme ud på min EAN faktura, ellers er den vel ikke lovlig? Jeg ved jo ikke hvad jeg ellers går glip af. Måske info vedr. varen er en skaffevare og ikke tages retur eller hvad ved jeg.

Jeg magter ikke at skrive mere negativt nu.. over and out.

Lasse
Hej Lasse :)

Og tak for det uddybende svar.
Der flere ting i det du beskriver her, så jeg deler det lidt op.

Det du beskriver med betalingsoplysninger er helt sikkert et problem og et irritationsmoment for alle der benytter denne funktion.
Det er helt sikkert også noget vi vil arbejde med, så betalingsoplysninger vil komme med, når der overføres fra SmartInbox. Det virker ikke nu, så derfor er du tvunget til at gå ind og rette det.
Som jeg læser din beskrivelse, så er det her det ekstra arbejde ligger, da du skal ind og redigere efterfølgende.
Derfor tænker jeg, at din arbejdsgang og derfor dit udbytte af SmartInbox vil blive meget bedre, når dette er på plads. Det er altså noget vi arbejder på.

Så skriver du den del med at sende en besked ud til dine leverandører omkring, at du gerne vil modtage dine fakturaer på EAN fremadrettet. Jeg kan godt se det er irriterende, hvis der er nogle af dine leverandører, som du ikke ønsker at modtage EAN faktura fra. Her vil jeg dog tillade mig at stå lidt fast og sige, at du har taget en aktiv beslutning om at gøre dette. Det er ikke sket automatisk, så når du vælger at informere dine leverandører omkring, at du vil modtage på en specifik måde, så er handler systemet herefter.
Hvis der har været en misforståelse efter din snak med os omkring, hvad denne knap gjorde, så er det helt sikkert problematisk, men det er ikke sådan jeg læser din beskrivelse.
Derudover er det min opfattelse, at vi i fremtiden kun vil se en højere grad af EAN fakturering, så det er vejen frem.

Afslutningsvis så vil jeg lige svare på den omkring, at en EAN skal tage alt med der er på en faktura. Det gør den ikke. Der er forskel på den PDF (som ikke bliver vist på nuværende tidspunkt), og så det der bliver sendt med i EAN (OIOUBL). Her handler det om, hvilke felter din leverandør benytter til at sende dette med. Derfor vil de to aldrig komme til at være helt ens. Det er bare så den del er på plads til at starte med.

Udover det, så jeg læser jeg det ikke som om, at du mener den gamle model af indscanning er bedre. Du føler mest af alt bare, at det havde givet mere mening at udbygge disse funktioner til den nuværende del af indscanning i stedet for at lave et helt nyt modul. Det er selvfølgelig en vurderings sag af, hvad der er bedst.
Jeg er dog stadig overbevist om, at SmartInbox over tid vil skabe rigtig meget værdi for dig og andre kunder. Jeg medgiver dig, at der flere punkter, som kunne meget bedre i vores SmartInbox, men jeg er sikker på, at vi kun har taget et skridt i den rigtige retning. Nu mangler vi bare at følge det helt i mål.

Endnu en gang tak for du ville bruge tid på at uddybe din beskrivelse. Jeg håber vi med tiden kan få overbevist dig om, at SmartInbox med tiden er den rigtige løsning for dig :)

Hilsen Jesper Mieritz.