Moms på kunden

0
Hvad bruges momskoden på kunden til?

Jeg kan forstå at den ikke bruges til at styre momsen!

 

Mvh

 

Henrik
i Spørgsmål » Andet af (140 points)

1 Svar

Hej Henrik
Mange tak for dit spørgsmål her på vores forum smiley

 

Du sætter en momszone på en kunde – hvor er kunden fra (Indland, EU, Udland el. Indland uden moms)

Dette er for, at ramme momsopgørelsen korrekt. De er også med til, at styre momsen i samarbejde med varegruppen.
I en varegruppe kan der sættes 4 forskellige konti fordelt på de forskellige momszoner. Således, at selvom du sælger den samme vare kan momsen være forskellige i forhold til hvilken momszone kunden har.


I sidste ende vælges momskoden ud fra den konto i kontoplanen du rammer. Det betyder, at hvis du i varegruppen lave følgende opsætning.

Indland..: 1010 – Salg af varer/ydelser m/moms (Momskode: U25 – alm. salgsmoms)

EU.......: 1025 – Salg af varer til EU  (Momskode: UEUV – Varesalg til EU-lande moms)

Udland....: 1020 – Salg af varer til udland  (Momskode: Abr – Salg uden for EU moms)

Indland uden moms: 1030 – Salg til kunder u/moms  (Momskode: Ingen)

 

Det betyder, at momszonen på kunden ”styrer momsen” ved, at fordele det ud på den valgte konto i kontoplanen.
Det er en slags momsmotor som jeg oplever ved den rigtige opsætning fra start er enkel, at arbejde ud fra fordi du så udelukkende skal tage stilling til hvilken varegruppe din varer skal lægge i og hvilken momszone kunden har.
Derudfra vælges den korrekte momskode.
 

Du får også lige en guide hvor der forklares lidt nærmere omkring de forskellige ting her.
Du må endelig sige til hvis du har flere spørgsmål eller hvis jeg har misforstået spørgsmålet.


Med venlig hilsen

Andreas Polk

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

Spørgsmål af (39.3k points)