Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Fakturere i andre valutaer

+1
Hej,

 

For at kunne fakturere i andre valuter end dansk, så skal der oprettes salgspriser i de respektive valutaer. Dette er utrolig tidskrævende, set i lyset af at dagens valutakurser allerede findes i E-conomic, og derfor burde kunne beregnes automatisk.

 

Enten skulle man automatisk kunne ændre valuta på fakturaen (optimalt), eller man burde kunne gå ind under vare, og have et punkt der hed "Opdater alle salgspriser til dagspriser" - hvor systemet så automatisk beregnede de relevanter priser.

 

Med venlig hilsen

 

Anders
i Forslag » Andet af (170 points)

3 Svar

Hvis der skal være fornuft i dit forslag, skal systemet anvende faste valutakurser, ellers vil du få forskellige udsalgspriser fra dag til dag - blot ikke til de kunder, du fakturerer i DKK.

Men det er nu ikke så svært at lave udsalgspriser i fr. valuta.

Udlæs varekartoteket i Excel, opret de nødvendige ekstra kolonner,, opret felter til de valgte valutakurser, udregn valutabeløbene for den enkelte vare, gem arket som CSV-fil og indlæs i e-conomic. Højst en halv time, hvis du er fiks på fingrene.
Forslag af (26.5k points)
Man kunne jo eventuelt ha’ en funktion (en knap) hvor man automatisk kan beregne/opdatere priser i andre valutaer ud fra dagskurs – så behøvede man ikke skulle hele møllen igennem med eksport/import til excel.
Hej Erik,

 

Men det gør stadigvæk at der er nogle ekstra processer i forhold til hvis man "bare" kunne gøre det direkte i E-conomic. Svingende udsalgspriser, burde være op til den enkelte at tage stilling til - men en fast valutakurs ville også være en mulighed.

 

Problemstillingen ligger, synes jeg, i at systemet tvinger ekstra handlinger ned, som alt andet lige, burde være rimelig simpelt at implementere. Og så ville det give E-conomic en ekstra funktion i forhold til f. eks. Dinero - så ud fra et forretningsmæssigt synspunkt, kunne det også være interessant for E-conomic at implementere.

 

/Anders
Forslag af (170 points)

Hej Anders og tak for dit forslag :)

 

Jeg kan se Erik har været inde og komme med et rigtig godt bud på, hvordan du kan løse det. Jeg vil dog alligevel knytte en kommentar til det.

 

Jeg kan godt forstå det ville være smart, hvis systemet automatisk kunne danne priser ud fra den daglige valutakurs. Jeg kan også bare godt se et scenarie, hvor priserne kan svinge en hel del. Jeg er godt klar over vi er ude i sager, som ikke er så sandsynlige, men vi som regnskabsprogram er nødt til at dække os ind overfor alle muligheder. Vi vil derfor ikke gå ind og bestemme, hvad folks priser er ud fra en kurs vi trækker på et gennemsnit af de sidste 24 timer.

 

Måske det passer helt perfekt til forretning, at den automatisk laver en pris, men du kan forestille dig, at andre kunder ønsker at sælge til en fast på 11,99 EUR, hvor du gerne vil have den regner automatisk ud og du derfor ender med en pris på 11,73 EUR, der så svinger fra dag til dag. Det kan være nogle kunder ønsker at have en buffer i form at tillægsprocent for sikre sig de ikke taber penge ved omregning i banken osv. Det er blot nogle af de ting vi skal tage i betragtning når vi overvejer dit forslag. Jeg er overbevist om, at de fleste af vores kunder ønsker en løsning, hvor de selv kan bestemme salgsprisen i EUR og det kun vil skabe forvirring, hvis vi øger antallet af funktioner i forhold til at beregne denne pris.

 

Som Erik skriver ville jeg også mene, at dit forslag giver mere mening med en fast kurs på dine varer. På den måde sikre du dig mod svingninger i verdensøkonomien, som kan påvirke dine priser. Den tankegang er jeg helt med på, men der er Eriks forslag med eksport/import et rigtigt godt bud.

 

Ud fra den betragtning, at jeg ikke ser det som noget, der ville en bedre løsning for størstedelen af vores kunder, så er det ikke noget vi vil overveje at implementere på nuværende tidspunkt.

 

Jeg vil alligevel prøve at hjælpe dig til den nemmeste løsning ud fra det du ønsker. Hvis du ønsker en fast kurspris, så vil jeg her komme med mit bud på, hvordan du klarer den på den nemmeste og hurtigste måde.

 

Det er stadig via import, men den fil du skal importere kan laves til at klare denne automatiske opdatering af priserne som du ønsker. Derfor kan du også bruge den til at opdatere dine priser dagligt, men så skal du lave en import dagligt. Efterhånden som du får styr på dette, så er mit bud, at dette kan klares på 2 min, hvis du benytter den model jeg vil beskrive herunder.

 

Jeg har lavet et eksempel her, hvor du ved at ændre et enkelt tal kan rette alle dine priser ud fra en fast valutakurs. Kig under her:

 

 

Bemærk den formel jeg har sat ind (D2/$E$2*100). Det er lavet til, at du udelukkende skal ændre feltet for kurs, så retter den automatisk alle priser ned gennem arket.

Et eksempel, hvor kursen er rettet fra 743 til 745:

 

 

Det er ikke fordi der er kæmpe sving i prisen her, men du kan dog se, at priserne nu er anderledes og det eneste jeg har gjort er at ændre kursen. Mit eksempel indeholder ikke ret mange varer, men princippet er fuldstændig det samme, hvis du havde 5.000 varer. Ideen er så, at du kan bruge samme fil igen og igen. Du skal derfor ikke sidde og lave en ny fil fra gang til gang.

 

Dette er dog kun muligt, hvis du har de samme varer som sidste gang du ændrede prisen. Hvis du har tilføjet varer i dit varekartotek, så skal de med ind i filen og her kan en eksport fra e-conomic hjælpe dig. Hvis det blot er få varer du har oprettet, så kan de hurtigt lige skrives ind nede i bunden. Ideen er dog den samme. Du kan ved denne formel ret enkelt tilpasse alle priser ud fra en simpel ændring af et tal.

 

Disse skal så importeres ind i e-conomic. Det kan du se, hvordan du gør her.

Jeg er med på det kan være nemt for mig at sige du 'bare' skal gøre sådan her. Jeg sidder trods alt med det til dagligt, men hvis du får lavet en fil som min, så kører det som sagt ved, at du blot skal ændre et enkelt tal. Hvis du ønsker hjælp til importen, så sidder vi altid klar i vores support til at hjælpe dig og der meget du velkommen til at hive fat i os :)

 

Jeg håber min lidt lange forklaring giver mening for dig. For at opsummere:

Vi ønsker ikke at beregne en pris i anden valuta ud fra den danske, af den grund, at størstedelen af vores kunder selv ønsker at angive dette og at en automatisk udregning øger muligheden for, at folk sælger deres varer til en forkert pris og vi her frygter det vil skabe mere forvirring end glæde.

 

Jeg håber du er forstående overfor min betragtning og du vil kigge lidt på min løsning ved at opdatere priserne via Excel.

Rigtig god dag og endnu en gang tak for dit forslag :)


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)