Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Postering af negativ moms

0
Jeg har etableret mig med et Aps primo April, og har for 2. kvartal (april-juni) et momstilgodehavende hos SKAT, som jeg har fået udbetalt 12/7.

Jeg er novice i bogføring, og skal således have fundet ud af, hvordan dette bogføres.

Det beløb, jeg har som negativ moms, fremgår under konto 6903.

Hvordan kommer jeg videre herfra?
Skal jeg oprette en mellemregningskonto?
Hvilke datoer skal jeg anvende for at undgå, at jeg får problemer med momsafregningen for 3. kvartal?

Virksomhedens omsætning kommer fra en serviceydelse, der finder sted i et andet EU-land, og er ikke momsbelagt. Således vil jeg umiddelbart have negativ moms i hvert kvartal.

mvh
/Jørgen
lukket
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (150 points)
status opdateret af

5 Svar

 
Bedste svar
Hej Jørgen

Der er 2 måder at gøre det på. En let og en lidt sværere:

Den lette (og den som e-conomic anbefaler, jfr. nedenfor) er, at du ene og alene bogfører din moms på konto 6917, når du får momsen ind/betaler den. Du skal så blot debitere banken 5820 (betaler du skal den krediteres), og kreditere konto 6917.

Denne metode er godt nok let ved første øjekast, men den er også besværlig på den lange bane, idet du ikke umiddelbart kan se, hvis du får bogført noget i et afsluttet kvartal, som derved skal efterangives til Skat. Så skal du have fat på de gamle momsangivelser for at se, hvad du rent faktisk har indberettet tidligere, og igang med lommeregneren for at regne ud, hvad korrektionen lyder på. Dette bliver ekstra vanskeligt, idet der er erhvervelsesmoms i den indgående moms-saldo på momsopgørelsen. Så husk at tage beløbene nede fra Kolonnerne under grundlag.

Den lidt sværere model på den korte bane, men god på den lange bane (kræver en øvet e-conomic-bruger):

Når du har afsluttet et kvartal, skal du bogføre momsen væk fra kontiene, så du får et rent grundlag at gå videre med til næste momsperiode. Herved har du også mulighed for, når du laver årsafslutning, at kontrollere, om der er sket posteringer i løbet af året, der skal korrigeres for ifm moms. Bemærk dog, at erhvervelsesmomsen ikke nulstilles på momsopgørelsen - her skal du kigge i momsgrundlaget nederst i opgørelsen = kolonnerne skal være i 0,- = ingen momskorrektion. De samlede årsbeløb vil kunne aflæses i posterne direkte posteret under grundlaget.

Du bogfører således:

Dato: Den sidste dag i kvartalet, dvs 2. kvartal skal bogføres pr. 30/6.

- Debet konto 6902 / kredit 6917 (ved godt du ikke har noget på 6902 - men så kan andre også bruge guiden)
- Kredit konto 6903 / debet 6917. Her skal du vælge det beløb, der står i kolonnen indgående i momsgrundlaget, og ikke beløbet oppe fra selve momsopgørelsen, da det indeholder erhvervelsesmoms. Er beløbet en kreditsaldo, skal du debitere konto 6903. Dette kan være tilfældet, hvis du f.eks. ved en fejl har medtaget EU-moms som I25, og korrigerer det ved en senere lejlighed.
- Kredit konto 6906 / debet 6907 (dette er erhvervelsesmomsen, som du har indberettet til skat)

Herefter står momsen enten i debet eller kredit på konto 6917 og hygger sig, indtil du betaler/får penge retur, og de andre momskonti er nul-stillet. Når pengene går ind på din konto/betales, bogfører du således:

Dato: Den dag pengene figurerer i banken.
- Debet 5820 (hvis pengene går ind, ellers kredit) og modkonto 6917. Herefter går konto 6917 i 0,-, hvis du ellers har gjort det korrekt, og der ikke var gamle poster på kontoen i forvejen.

___________________________

God fornøjelse

<p>     Mange hilsner<br />     Susanne Røssell<br />     <br />     Bogføring for små og mellemstore virksomheder og hjemmegjort e-conomic-nørd</p>
Bogføringshjælp af (15.8k points)
valgt som bedste svar af 🔒
<em>e-conomic blander sig som udgangspunkt ikke i indlæg på dette forum, hvor det er meningen at brugerne frit skal kunne udveksle erfaring og viden. Vi har dog besluttet at vi vil kommentere indlæg, som vi mener fx kan bidrage til forvirring eller misforståelse. At vi kommenterer et indlæg betyder ikke at det nødvendigvis er fagligt forkert, blot at vi ikke kan anbefale fremgangsmåden i e-conomic. </em>

En bruger har ovenfor gengivet en guide til kontering af moms. Vi kan ikke anbefale denne måde at bogføre på i e-conomic, medmindre det giver mening for en selv og den måde man afstemmer sin moms på, og det er ikke noget vi senere vil kunne hjælpe med at udrede på supporten.
 
Både hvis man anvender en standardopsætning og hvis man har sin egen kontoplan, bør der på de konti, hvor der indgår moms, være en primokonto (findes automatisk, hvis man har en standardopsætning).
 
Når året afsluttes, vil beløbene blive ført til denne primokonto, og momskontiene vil blive nulstillet. ? Vi kan ikke anbefale løbende nulstilling af momskontiene, ikke fordi det behøver at være bogføringsmæssigt forkert, men det skal give mening for en selv og de rapporter, man senere vil kunne trække i e-conomic, især må den betalte moms ikke posteres på kontoen for indgående moms eller omvendt, og fx vil moms af køb i udland m.v. vil ikke blive nulstillet i momsopgørelsen, selvom man ompostere denne på finanskonti.

Det beløb, der skal betales eller som man får tilbage i moms, ifølge momsopgørelsen i e-conomic, bogføres på kontoen for betalt moms, momsafregning eller hvad man nu har kaldt kontoen. I vores standardkontoplan hedder kontoen 6917 Betalt moms. Andet behøver man ikke at gøre.  

Hvis man vil undgå at den indberettede momsopgørelse pludselig ændre sig, fordi der ? efter momsafregningen ? dukker bilag op for perioden, eller man fx får bogført en kreditnota på en forkert dato, kan man under fanebladet -&gt; Indstillinger -&gt; Regnskabsår spærre perioden ved at klikke på dato-ikonet.

  Svend Christiansen Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Bogføringshjælp af (5.1k points)
Jeg respekterer fuldt ud Jeres indblanding, omend jeg er meget langt fra enig i anbefalingen i at låse en momsperiode, hvis der er efterposteringer. Men lad os ikke gøre det sværere end det er, hvorfor jeg lader den ligge her.

Jørgen, hvis du får problemer, sender du mig bare en mail, så skal jeg hjælpe dig.

<p>     Mange hilsner<br />     Susanne Røssell<br />     <br />     Bogføring for små og mellemstore virksomheder og hjemmegjort e-conomic-nørd</p>
Bogføringshjælp af (15.8k points)
I bogholderier er der heldigvis mange måder at gøre tingene korrekt på. Og Susanne beskriver så to, hvoraf e-conomic vælger den ene. Den (besværlige) metode, Susanne beskriver, er både almindelig brugt og super effektiv, især i de virksomheder, hvor der jævnligt er momskorrektioner. Ikke alle er jo helt ajour med at få samlet bilag til bogføring hver eneste gang.  

Man kan vel sige, at der skal tages stilling fra gang til gang eller for jer, som bruger en revisor til årsafslutningen: Spørg revisoren, om hun helst vil have momskontiene nulstillet eller ej - for også revisorerne ser forskelligt på den sag.
Bogføringshjælp af (150 points)
Vi giver meget gerne de damer ret ? vi anerkender fuldt ud at mange kan bogføre på denne måde, det gjorde jeg selv engang i PC Plus    ? det er egentlig årsagen til at vi svarer.

Vi er nødt til at forholde os til den måde rapporterne i e-conomic fungerer på, og her kan vi altså kun anbefale Susannes ?nemme? måde, medmindre man er ?Mester i Moms? og ved præcist, hvad man gør og hvordan man afstemmer, og hvad der sker med rapporterne, når man gør det.

  Svend Christiansen Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Bogføringshjælp af (5.1k points)