forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Valutakursdifferencer tilbage i tiden

0
Hej e-conomic

Jeg skriver dette oplæg da vi oplever en del problemer hvis debitorer eller kreditorer ikke er udlignet inden man lukker regnskabsåret. Der er kun problemer når der er tale om en anden valuta end danske kroner. Har man feks. sendt en faktura den 1/12-16 på 100 EUR og kunden kun betaler 75 EUR den 15/12-16 og resten betaler de den 10/1-17 som er i det nye regnskabsår. Har man afsluttet regnskabsåret 2016, kan man ikke få lov at udligne med det sidste beløb der er kommet ind uden at man skal åbne det lukkede regnskabsår. Når den sidste betaling kommer, burde systemet bogføre valutakursdifferencen den dag den sidste betaling kommer ind og ikke tilbage på den dato som fakturaen er lavet. Vores revisor kan ikke forstå at man gør det på den måde, det gør man ikke i alle andre regnskabssystemer. Dette ville være et oplagt område at få ændret, da det giver rigtig store udfordringer.

Jeg benytter kun e-conomic til mine kunder og er rigtig glad for systemet, men der er lidt udfordringer omkring ovenstående når man benytter valuta.

Venlig hilsen Linda
spurgt 12 Jan, 2017 i Forslag » Andet af Linda Mikkelsen (120 points)
opdateret 16 Jan, 2017 af Andreas Polk

1 Svar

Hej Linda
Tak for dit indlæg.

Jeg kender godt til udfordringerne med valutakursdifference og det med lukkede regnskabsår – i dit  tilfældet er det dog ikke altid nødvendigt, at åbne et tidligere lukket regnskabsår. Så længe, at du har udlignet fakturaen med den pågældende betaling der ligger i 2016. Således der står, at der kun er 25 EUR der mangler, at blive udlignet.
 

Dette skal gøres fordi, at valutakursdifferencen bliver bogført på den seneste (nyeste) dato i udligning) og det vil sige, at kursdifference mellem 75 EUR af faktura og 75 EUR af betaling i 2016 bogføres d. 15/12-16.
Så kan du med ro i sindet afslutte 2016 – fordi så når du modtager restbetalingen på de 25 EUR i 2017 så kan du gå ind og udligne den med det resterende af fakturaen fordi valutakurs differencen så bliver bogført d. 10/1-17.  – Så det er ikke nødvendigt, at åbne 2016 igen.

Det betyder, at det er vigtigt, at sørge for, at udligne alt hvad der ligger åbnet i det regnskabsår inden afslutning – det kan f.eks. gøres med automatisk udligning. Fordi det resterende skal så udlignes med betalinger/kreditnotaer som vil ligge i det nye regnskabsår.

Det reelle udfordring der ligger i systemet er, at det ikke er muligt at udligne 2 posteringer som ligger i et afsluttet år med hinanden – fordi så vil systemet bogføre valutakursdifference på den seneste dato (f.eks. d. 15/12-16) men da året er afsluttet kan du ikke bogføre der.
Her er det ikke muligt, at flytte valutakursdifferencens bogføringsdato til første dato i næste åbne periode som en del kunder ønsker – du kan følge med på dette forum indlæg. Det er noget vi arbejder på – der ligger dog nogle klare udfordringer for teknikken.
Det er vigtigt for mig, at nævne det kun er i de tilfælde at du har posteringer som skal udlignes med hinanden (f.eks. faktura- kreditnota) inden, at du afsluttet regnskabsåret. 


Derfor kan du ved f.eks. at køre en automatisk udligning inden årsafslutning sikre, at alle posteringer som kan udlignes med hinanden i året bliver udlignet således, at det resterende kan udlignes med posteringer i de nye år – så kursdifferencen bliver bogført i det nye år.

Jeg vil rigtig gerne høre hvad du tænker om ovenstående og det i langt de fleste tilfælde løser dine udfordringer.

 


Med venlig hilsen

Andreas Polk

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 16 Jan, 2017 Forslag af Andreas Polk (39,250 points)
overvejes× 130
i gang× 6
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”