forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Debitorindbetaling - alle valutaer får kurs 100 i kladden

0
Jeg har et batch job der behandler og opretter debitor indbetalinger i forskellige valutaer (SEK, NOK, EUR osv.).

På den CashBookEntry jeg opretter sætter jeg Amount, samt Currency:

cashbookEntry.Amount = [amount (i valutaen angivet i currencycode)];
                            cashbookEntry.Currency = session.Currency.FindByCode([currencycode]);

Når jeg efterfølgende inspicerer den oprettede indbetaling kan jeg se at valutaen er sat korrekt, men kursen på alle sammen er sat til 100.

Hvis jeg vælger en anden valuta i dropdown menuen, og derefter den oprindelige (fx. NOK->SEK->NOK), opdaterer kursen til det korrekte - og det gør mig usikker på om indbetalingen er oprettet forkert, opsætningen er forkert, eller der er en fejl i jeres api.

Mit spørgsmål er, om jeg kan stole på at den anvendte kurs vil være korrekt i det øjeblik jeg bogfører indbetalingen, selv om der står kurs 100 på kladden?
spurgt 20 Jun, 2012 i Spørgsmål » Teknik og drift af dk.michael (240 points)
opdateret 9 Okt, 2012 af frederiknielsen

3 Svar

Bedste svar
Hej Michael,

APIet eksponerer ikke en kurs, men derimod et valuta-beløb og et grundvalutabeløb. Dette er bevidst, så du helt præcist kan styre det omregnede (som det jo så ikke er ) grundvalutabeløb.

Der laves således IKKE nogen automatisk indsættelse af - eller omregning fra - valutakurser i APIet !

Brugerfladens funktionalitet med at <em>foreslå</em> den til valutaen og datoen hørende officielle kurs skal du således selv simulere ved integrationer.

(Dette skyldes, at vi anvender et kommercielt kurs-feed, som vi desværre ikke kan implementere teknisk adgang til).

Mvh.

Christian Estrup

Chief Product Architect

image

e-conomic er et produkt fra

Visma e-conomic A/S

Langebrogade 1, 1411 København K

CVR-nummer: 29403473

besvaret 20 Jun, 2012 Spørgsmål af Christian Estrup (20,270 points)
valgt som bedste svar 9 Okt, 2012 af frederiknielsen
Jeg har nu rettet således at grundvalutabeløbet (i DKK) føres ind, og nu kan den vise kursen:

cashbookEntry.Amount = [amount (i den tilsvarende currency)];
cashbookEntry.Currency = session.Currency.FindByCode([currency code]);
cashbookEntry.AmountDefaultCurrency = ExchangeToDefaultCurrency(...);

Tak for hurtigt svar.

Et bonus spørgsmål ifm AmountDefaultCurrency: Er der en mulighed for at hente Default Currency ud via apiet? mit batchjob opererer på flere aftaler, hvoraf nogle har basis i udlandet og derfor anvender anden valuta end DKK.
besvaret 20 Jun, 2012 Spørgsmål af dk.michael (240 points)
http://www.e-conomic.com/apidocs/Documentation/P_Economic_Api_ICompany_BaseCurrency.html er din ven.

Du må meget gerne stille API-tekniske spørgsmål direkte i vores (engelsksprogede) API-forum - http://apiforum.e-conomic.com fremover - så får andre teknikere lettere glæde af både spørgsmål og svar

Mvh.

Christian Estrup

Chief Product Architect

image

e-conomic er et produkt fra

Visma e-conomic A/S

Langebrogade 1, 1411 København K

CVR-nummer: 29403473

besvaret 20 Jun, 2012 Spørgsmål af Christian Estrup (20,270 points)
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”