Når vi nu er ved det der med, at nogle elementer kun skal vises på sidste side:
Typisk er det vel sådan noget som subtotalen, moms, fakturatotal og måske et lille afsnit om betalingsmetoder, der vises "kun på sidste side". Det skal der afsættes plads til, og der er dermed en grænse for hvor meget kolonnerne kan fylde i højden.
Desværre får kolonnerne samme højde på alle sider, og der bliver dermed en del spildplads på de foranliggende sider. Jeg kunne godt forestille mig at man kunne angive højden på kolonnerne både før "første side(r)" og "sidste side" hver for sig. Det er mit ene forslag.
Mit andet forslag er egentlig et gammelt forslag, som jeg vil tage op igen: Jeg kunne godt tænke mig at hver varelinje i kolonnerne kunne deles i to linjer. Dermed kan jeg f.x. i kolonnen med varens navn have varebeskrivelsen i anden linje. Tilsvarende kan jeg have f.x. leverandørvarenummer eller stregkode under varenummeret i første kolonne. Det ville også være muligt at have vægt og dimension i samme kolonne, over/under hinanden. Apropos stregkode: Det ville være rart at man kunne vælge en f.x. Code39 som skrifttype, og dermed få genereret en stregkode, komplet med start- og stopkode.
Alt i alt handler det om at kunne presse mere information ind på hver enkelt varelinje. Som det er nu, er det et forholdsvis begrænset antal kolonner man kan have, også selvom man vælger at lave et fakturalayout i bredformat/liggende/landscape.
Nu skal jeg passe på at jeg ikke bare kaster en masse forslag på bordet. Den egentlige grund til mit indlæg her var ønsket om at kunne tilpasse højden af kolonnerne, på hhv. "første side(r)" og "sidste side". Dét ville være en dejlig julegave.
med venlig hilsen,
Thomas Knudstrup
Lite Flite ApS