forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Overførsel af ikke udlignede bankposter til excel

+1
Hej

I Bankafstemningen ville det være rart, hvis man kunne få udlæst ikke udlignede poster i banken til excel, som man kan i alle andre rapporter mv. i e-conomic, evt. som "Vis rapport for perioden".

Vi har tit brug for at kunne sende en liste til vores kunder med de poster, hvor der mangler bilag, og vil gerne sende en liste med alle bilag for året, ikke en måned for måned.

Awa
spurgt 5 Dec, 2016 i Forslag » e-conomic generelt af A.W.A (930 points)
status opdateret 21 Dec, 2016 af Andreas Polk
Hej Awa
Jeg mangler også bilag i bankposteringerne en gang i mellem. jeg har så bare lavet en kassekladde som jeg overfører de manglende bilag til fra bankafstemningen. og så kan jeg lægge dem i et regneark fra denne specielle kassekladde. Dette er især effektivt når der både er for flere måneder men også for flere bank konti, evt med flere valutaer. når jeg så har eksporteret til excell sletter jeg bare alle posteringerne i denne "specielle" kassekladde og er klar til at modtage dem.
Hej Jimmy
Tak for din kommentar.
Jeg bruger også den metode du nævner, men igen skal man gøre det måned for måned og så igen slette kladden bagefter.
Det ville jo bare være dejligt, at man kunne vælge den periode, det drejer sig om, f.eks. hele året, og så bare trykke på "Vis i Excel" :-)
Og hvis det så ikke er muligt at der bliver fleksibel valg af periode - så bare "Vis i Excel".

2 Svar

Hej Awa.
Tak for dit forslag her på vores forum smiley


Jeg vil gerne være helt sikker på, at det er et samlet forslag - da jeg forstår som du nævner to forskellige ting.
Det ene er "ikke udlignede bankposter" også er det anden en liste hvor posteringer mangler vedhæftet bilag. Hvilket et af tilfældende er forslaget omkring? 


I forhold til bankastemningen så får du overblikket over hvilke bankposter samt posteringer som ikke er udlignet når du vælger "vis rapport for perioden" -> Det viser datoen og bogføringsteksten - så skulle kunden kunne finde frem til hvorfor det mangler.
Det er vist i en PDF - jeg er ikke helt sikker på hvad fidusen skulle være ved, at det var i excel istedet for - det vil jeg gerne høre nærmere.

Hvis du ønsker listen i excel så fungere det ganske fint ved, at markere linjerne (her skal du kun have vist dem som ikke er udlignet/afstemt) og bruge copy/paste over i et excel ark.
Det er lidt manuelt men giver det jeg forstår er den ønskede liste. Det vil selvfølgelig være for hver måned.

I forhold til liste over posteringer hvor der mangler indscannede bilag så er det et forslag vi også fra supporten har stillet videre i forhold til roadmap 2017 - Det vil jeg give et bedre overblik og opdatering på når der er mere konkret.

Jeg ser frem til, at høre nærmere omkring jeg har fanget dit forslag rigtig og hvordan du oplever overstående løsninger.
Rigtig god dag smiley


Med venlig hilsen

Andreas Polk

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 21 Dec, 2016 Forslag af Andreas Polk (39,250 points)
Hej Anders

Undskyld hvis jeg har udtrykt mig uklart, det er en og samme ting :-)

Vi laver en bankafstemning, hvor vi afstemmer saldo fra banken og saldo jfr. e-conomic.  Evt. difference skal jo så udgøres af de posteringer i banken, der ikke er afstemt, altså hvor vi mangler bilag.

Vi sender så en liste til vores kunder over de bilag der mangler, så de kan lede dem frem.

Jeg er med på at jeg kan trække en rapport måned for måned, men så skal jeg sende kunden op til 12 rapporter, i stedet for én samlet. Mange af vores kunder afleverer bilag for ½ år ad gangen op til en momsfrist, og så kan der sagtens mangle et antal bilag for hver måned. Og når årsafstemningen så skal laves, hænger der måske stadig åbne posteringer for hele året.

Vi vil som sagt gerne sende en samlet opgørelse, og ja man kan copy/paste, men der er for meget manuelt i det, da den tager det lille afstemningsfelt med i alle andre linjer end første linje, så man skal flytte indholdet i linje 1. det tager for lang tid at skulle gøre det måned for måned.

Så en Excelrapport om ikke andet måned for måned, som er lettere at copy paste fra, og hvis man så også selv kunne bestemme perioden, man vil afstemme (og f.eks. kunne vælge hele året) og ikke skal gennemgå måned for måned, så ville det være fantastisk :-)

Awa :-)
besvaret 21 Dec, 2016 Forslag af A.W.A (930 points)
Hej Awa :)

Jeg beklager der ikke er blevet vendt tilbage på din sag. Det er ikke i orden.

Jeg faldt dog over indlægget her og ville derfor bringe lidt liv til sagen.

Som jeg forstår det, så handler det om at finde de posteringer, som mangler bilag. Det er funktion vi er i gang med at undersøge mulighederne for.
Jeg vil dog lige spørge lidt i forhold til dine behov.

Er det udelukkende på bankposteringer du ønsker at se dette, eller ville det give mening at se på for alle posteringer? :)
Hej Jesper

Det handler kun om bankafstemningen.

Jeg har brug for , at jeg fra bankafstemningen kan eksportere "ikke afstemte posteringer i perioden" til Excel.
Pt. kan man kun vælge "Vis en rapport for perioden", når man trykker på ikonet oppe i højre hjørne.
Denne rapport er for det første, udformet i en meget stor skrift, det ser uprofessionelt ud, for det andet, er den kun for en måned ad gangen.
Næsten alle vores kunder mangler et til flere bilag pr. måned, så vi vil gerne kunne eksportere det til Excel, så vi kan sende en samlet opgørelse over manglende bilag, i stedet for måske 12 stk. for et år.
Alle andre steder i economic kan man vælge "Vis i Excel" bare ikke i bankafstemningen??
/Awa
Super, tak for svar.
Jeg er helt med på, hvad du mener. Du har ret i, at du kan dette andre steder i e-conomic og derfor vil jeg gerne arbejde videre med dig forespørgsel.

Lige nu tænker jeg, at vi kan arbejde mod tre forskellige løsninger. Hvordan det ender er for tidligt at svare på, men mine tanker lige nu er, at vi rammer et punkt, hvor rapporten for perioden bliver bedre (og dækker flere måneder), eller vi laver en rapport til at se alle posteringer uden vedhæftet bilag, hvor du vil kunne filtrere på bankposteringer, eller om vi ender med en excel løsning for de resterende.

Jeg skal nok vende tilbage her på indlægget omkring sagen :)
Hej Jesper
Vi glæder os til en løsning, men jeg bliver lidt forvirret af at du skriver, "uden vedhæftede bilag".
Det er kun dem i højre kolonne, der står tilbage og lyser rødt, vi gerne vil have ud i Excel, altså det man kan få vist i rapporten.
Så hvis bare man kunne omdanne den rapport, der ligger nu, til Excel, så ville det være super :)
Og hvis man så kan trække for en valgfri periode, så bliver det fantastisk :D
Fair point du nævner her. De er selvfølgelig ikke bogført, så det skal ikke bare dække posteringer, som er uden bilag, men specifikt dem i bankafstemningen.

Jeg tager det med videre i processen herinde :)
Hej Awa :)
Jeg har nu fået snakket med de folk, som har ansvaret for vores bankafstemning.
Denne problemstilling har de før haft oppe at vende, hvor forslaget blev afvist, og det er stadig den holdning de har på nuværende tidspunkt. Det betyder også, at jeg vil afvise dit forslag for nu og henvise til den løsning du allerede kender med at overføre til en kassekladde og tage posteringer ud i excel den vej gennem. Jeg er med på problemstilling omkring, at man kan komme ud for at skulle overføre flere gange, hvis det strækker sig over flere måneder, men det er den bedste løsning på problemet som tingene er lige nu.

Du skal dog have tak for at dele dine tanker med os. Jeg kan sagtens se ideen i det. Prioriteringen vil dog ligge på andre områder for nu.
overvejes× 100
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”