forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Afdeling på debitorer til forsimpling af fakturaudskrivning

+2
Ville det være muligt at der på debitorer var påført afdeling.

Dette for at, hvis afdeling var påført debitor, man slap for at skulle påføre afdeling på hver enkelt fakturalinie, i de tilfælde hvor afdelingsregnskabet var kundeafhængig og ikke finanskontoafhængig
spurgt 9 Nov, 2016 i Forslag » Dimension af Jimmy den tosse bogh (2,710 points)
status opdateret 24 Nov, 2016 af Andreas Polk
jeg har så lige fundet ud at så kan man jo bare lave et varenummer for hver afdeling som man skriver ud.
Kunden er jo ligeglad med varenummeret :-)

1 Svar

Hej Jimmy
Tak for dit indlæg og forslag her på vores forum smiley
 

Det ligger ikke i planen, at udbygge vores afdelinger på fakturaer således det kan vælges på ”debitor” / ”faktura” niveau. Hele motoren bag modulet er, at afdeling bliver bogført på linjeniveau og derfor skal det angives på hvert fakturalinje fordi det også er sådan systemet bogfører posteringerne.

Det vil være en ret krævende opgave, at ændre afdelingsregnskabet til, at være debitor bestemt og ikke finanskonto / fakturalinje bestemt.

Det betyder, at jeg giver indlægget tagget ”implementeres-ikke” da det ikke er et område vi har i planen, at udbygge på.
Du skal stadig have en stor tak for, at have delt det her på vores forum så det er til syne for andre kunder.


Med venlig hilsen

Andreas Polk

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 24 Nov, 2016 Forslag af Andreas Polk (39,250 points)
Det ville være løgn at sige, at vi ikke kunne lave det.

Omvendt vil jeg også sige, at vi har en del forslag liggende, hvor en del brugere har ytret deres ønske omkring andre forslag.

Jeg vil for nu ikke afvise dit forslag. Jeg vil sætte det til overvejes og så tager vi et kig på det herinde. Det betyder altså ikke du skal regne med vi har en løsning klar lige rundt om hjørnet, men jeg vil hellere ikke afvise det her og nu.
ok, selvfølgelig må I prioritere hvad I kan nå hvornår, det har jeg fuld forståelse for.

Tak for at du sætter det overvejelse, det ville virkelig betyde meget for os.

Jeg hører meget gerne hvis/når det skulle komme videre.
Jeg er glad for, at du forstår vi er nødt til at prioritere.

Nu spurgte du om jeg havde andre bud på en løsning. Jeg har tænkt lidt over det og hvis man tager helt op i helikopteren og kigger på, hvorfor der i første omgang er afdeling på kunden, så kan jeg lige vurdere mulighederne igen.

Jeg lå her den anden dag og tænkte over, hvorfor man i første omgang ønsker afdeling på sine kunder, da langt de fleste i større grad bruger det internt til at holde styr på omkostninger/indtægter i afdelingerne eller områderne af virksomheden.

Hvad skal i bruge afdelingen til kunden på? Du beskriver en kunde hører til en bestemt salgsafdeling. Hvordan hænger det sammen og hvilket overblik ønsker du, at det giver jer? Hvis du har lyst til at beskrive det, så kan kan jeg måske komme med et bud på, hvordan jeres opsætning kan laves for at håndtere dette. Jeg kan ikke love noget, så du bestemmer selvfølgelig selv, men hvis du har lyst til at beskrive det, så skal jeg nok sætte hjernen i blød for at finde en anden løsning :)
Hej Jesper,

Tak for at du ligger hovedet i blød;)

Vi har en række kaffebarer, som hver har sin afdeling, vi har en webshop som er en afdeling og vi har et engrossalg som er sin egen afdeling. Det er de "salgsafdelinger" vi har og for hvilke vi kører afdelingsopdelt regnskab for at kunne se på indtægter/udgifter for hver afdeling.

For kaffebarene bogfører vi dagligt deres omsætning med deres afdelingsnr på og fakturerer dem ugentligt med afdelings nr på hver linie. Langt størstedelen af vores faktureringer er dog engroskunder og webshop kunder. Vi har fået lavet en integration fra vores webshop til e-conomic, som automatisk sætter webshoppens afd. nr. på hver vare linie, men da det vil være rigtig meget arbejde at skulle sidde og sætte afdeling på hver linie på hver faktura som vores engrossalg genererer, sætter vi pt. ikke afdelings nr. på engrossalgsfaktura. Det betyder at når vi trækker rapporter skal vi holde tungen lige i munden og kun trække dem på bestemte måder, når vi skal se på engrossalget specifikt og det begrænser os.

Vi kunne selvfølgelig bare begynde at sætte afdelings nr. på hver linie, men det vil kræve en del ekstra tid og da vores engroskunder alligvel altid vil skulle have det samme afdelings nr. (engrosafdelingen) påskrevet, var det at dette forslag var kom op på vores lystavle.

Uddyber det lidt hvordan vi ser problematikken? Og kan du se nogle alternative løsningsforslag?
Hej Peter,

Det giver mening.

Alle de salg i laver via faktura, kan vi måske godt finde en løsning på. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvordan I bogfører salg fra kaffebarer.

Engros og webshop vil jeg antage i har, eller får løbende, oprettet kunder, hvor fakturaen rettes hen. Når i bogfører salg fra en kaffebar, har i så også kundestyring på dette?

Hvis i har dette, så kunne en alternativ løsning være at droppe afdelingerne.
Som jeg læser det, så er det udelukkende til at holde styr på salg. Når der kun er tale om afdelinger på salg, så kunne man dele sine kundegrupper op i afdelinger. I stedet for at trække en afdelingsrapport, så kan du trække en rapport per kundegruppe og se, hvor meget der er omsat for i den pågældende gruppe.

Lad os sige du så har 3 kundegrupper. En til kaffebarer, engros og webshop. Så trækker du en rapport på en bestemt kundegruppe og ser, hvordan salget ser ud. Hvis kaffebarerne skal have hver sin gruppe, så kan du selvfølgelig bare lave flere.

Den her løsning er dog afhængig af det indledende spørgsmål omkring, hvordan alt bliver bogført, da det kræver en kunde for at ramme en kundegruppe.

Det er en lidt anden måde at tænke på, så det er ikke sikkert det kan hjælpe dig, men jeg ville alligevel undersøge mulighederne. Hvis du har spørgsmål, eller der er dele af det, som gør du ikke kan bruge det - sig endelig til! :)

Jeg ser frem til at høre fra dig.
overvejes× 100
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”