Hej igen Kirsten,
I forhold til at udstede en kreditnota, så skyldes det, at en kontant rabat ikke betragtes som en finansiel post i regnskabet, men som et afslag i købs- eller salgspris. Det betyder det skal fratrækkes/tillægges den slags-/købpris som er aftalt.
Som jeg forstår reglerne er det derfor forkert at bogføre det som en finansiel post, selvom det i sidste ende ikke giver en forskel i resultatet. Det er selvfølgelig ikke sikkert at denne metode håndhæves og anvendes i praksis, men det er nu engang sådan jeg har forstået den gældende lovning.
Jeg har en henvisning fra BDO på det her.
Det gør det alt andet end lige en del svære at arbejde med kontaktrabatter.
Vi har denne funktion i Sverige eller Norge, du må ikke lige hænge mig op på hvilket land, men vi har samtidigt bevidst fravalgt det i Danmark fordi lovgivningen ikke tillader, at vi gøre det på denne måde.
Du må altså ikke regulere det i finansieringsindtægter/-udgifter.
Som sagt skal jeg ikke gøre mig klog på om det er sådan de fleste gør det i praksis, men det ser umiddelbart ud til, at dette ikke følger lovgivningen.
Om brugere rundt omkring alligevel gør det på denne måde vil jeg ikke gøre mig klog på, men direkte at udvikle funktionalitet, som strider med lovgivningen er ikke noget jeg er stor fan af.
I forhold til momsen.
Lad os antage fakturaen er sendt ud i en momsperiode, men betalingen falder i næste momsperiode, og derved også rabatten/tillægget.
Hvordan skal momsen håndteres her?
Jeg spørger ikke for at være irriterende. Jeg vil virkelig gerne finde en god løsning på problemstillingen. Der er bare nogle faktorer, som gør, at jeg ikke er sikker på, hvordan vi skal løse uden at konflikte med de gældende regler på området.