Hej Jens.
Skal vi ikke i første omgang blive enige om, at vi ikke snakker Bankafstemning, men udligning af kundeindbetalinger a la FIK-indbetalinger.
Her har de danske banker lavet et fælles system, hvor man entydigt kan definere en indbetaling til en ganske bestemt bankkundes konto. Det er jo ganske smart, og systemet forudsætter, at fakturaudsteder definerer indbetalingsparametrene kombineret med et FI-kreditornummer.
Og i bund og grund er det vel det, du efterlyser, men i relation til de mange web-shop salg.
Jeg har mine tvivl om, at du kan få e-conomic, eller for den sags skyld andre administrative systemer, til at opfinde/definere indbetalingsparametre ud fra hver enkelt webshops opbygning.
Derimod kunne det være smart, hvis man kunne aftale en webshop-standard, hvor betalingsoplysningerne gengives både i systemernes faktureringsoverførsler til e-conomic (Og ethvert andet øko-system) og til de forskellige betalingssystemer. Du har selv nævnt flere af disse.
Altså et parallelt system til FIK-betalingerne.
Jeg er kommet så langt med en af mine kunder, at dennes webshop overfører de 3 sidste cifre i ”Kurv-nummeret” til e-conomics fakturaoplysninger, og i de relaterede betalinger via bl.a. e-pay angives disse 3 cifre som den sidste del af indbetalingsoplysningerne, der fremgår af bankposteringerne.
Når jeg, efter indlæsning af bankposteringerne i en debitor-indbetalingskladde, laver opslag i kladden, gør jeg det under ”Fakturanummer”, hvor jeg sorterer fakturaerne efter beløbsstørrelse. Så er det nemt at spore sig ind på det modtagne beløb og derefter vælge den post, der har det relaterede ”Kurv-nummer”.
Men et andet problem er de indbetalinger, der kommer via en betalingskanal, der i sin grundindstilling registreres i en anden valuta end DKK. Det kan give nogle irriterende smådifferencer, hvor det indbetalte beløb ikke stemmer overens med den udstedte faktura. Der kunne e-conomic med fordel lave en lille gimmick, så denne difference automatisk kan udlignes over en kassediff. konto.