Hej Karin.
Tusind tak for dit indlæg.
Som jeg forstår det så ønsker du en rapport over varerne som hver kunde har købt, altså hvem der køber og hvilke varer der bliver købt. Jeg kan godt se at det ikke findes i én rapport. E-conomic har lavet de mest brugte rapporter, til gengæld er stort set alt data tilgængeligt, så man selv kan sammensætte rapporter hvis man har behov for andre, end dem der er i programmet.
For bedre at kunne forstå din situation vil jeg gerne høre hvad gør du på nuværende tidspunkt? Og hvad bruger du rapporten til?
Jeg har to ideer til hvordan du kan vælge at gøre det, jeg ved ikke hvor meget haj du er til Excel, ellers har vi samarbejdspartnere der kan hjælpe dig med det.
Første ide er at lave omsætningsstatistikken og afgrænse på varer eller kunder og tage udgangspunkt i det modsatte, så får du det fordelt. Du kan altså lave en omsætningsstatistik, tage udgangspunkt i varer og afgrænse på en kunde af gangen. Til gengæld er du nødt til at lave rapporten af flere omgange.
Den anden ide jeg har, er at lave en Excel Master som du kan putte data ind i og regner det ud derfra:
Det du kan gøre er at eksportere filer for fakturalinjer og faktura, under Det orange tandhjul – Alle indstillinger – Virksomhed - Eksporter data – Download lister enkeltvis - vælg fakturalinjer og faktura, i de to til sammen ligger alle oplysningerne. Du kan kopiere dataet over i ét Excel, i 2 ark. Herfra kan du lave et Lopslag, hvilket er et værktøj til at finde værdier i en mængde af data der står i et regneark, som tilhører en anden værdi. Derfor kan den kombinere de to regne ark, med det data du ønsker.
På den måde kan du få samlet det i et ark og gøre det overskueligt, præcis som du ønsker. Du har mulighed for at lave en Master som du derefter kan putte data ind i, så du kun skal gøre det en gang.
Hvis du ikke føler dig hjemme i Excel har vi også nogle samarbejdspartnere som har specialisere sig i Excel og derfor kan lave en sådan rapport, her kan jeg blandt andet nævne F1, 2bs og Report123.
Vi vil gerne holde fast i at holde os til de rapporter vi har og derfor har vi på nuværende tidspunkt ikke planer om at udvikle yderligere rapporter. Grunden til dette er at vi har lavet de mest brugte rapporter, og ønsker du nogle bestemte rapporter for netop din virksomhed, så har vi gjort alt dataet tilgængeligt, så det er muligt at lave andre rapporter. Hvis det skulle vise sig at der er stor efterspørgsel efter netop denne rapport, vil vi selvfølgelig genoverveje dette.
Jeg håber det her kan hjælpe dig, og endnu engang tak for dit indlæg.
Mvh Nina