Hej Søren, Kristian og Rene :)
Mange tak for forslaget her på vores forum.
Det er helt rigtig det i oplever, at når der overføres en ordre til faktura når der anvendes lagermodul så vil der står et andet "ordre" numre som reference da fakturaen får et nyt ordre nummer og det kan selvfølgelig skabe stor forvirring.
Jeg er helt enig i, at det ville skabe størst overblik hvis den bibeholdt samme "ordre" nummer så der er samme reference igennem hele flowet fra ordre, levering til faktura.
Men som Rene nævner så skyldes det bl.a. at der kan samles flere ordre til en faktura, der ligger også noget mere teknisk bag det.
Men jeg vil gerne tage forslaget med videre for, at høre nærmere hvad der er muligt rent teknisk for, at systemet kunne bibeholde det samme ordrenummer når der overføres til fakturering. Da jeg er også synes det ville give bedst mening.
Som René nævner så er det en mulighed, at anvende "øvrig ref." for, at sætte det i boksen øverst til højre under f.eks. faktura nummer men det vil give mere manuelt arbejde men er en løsning på problemet.
Jeg har en anden løsning som dog kræver, at i kan undvære, at referencen (ordrenummeret) står i øverst højre hjørne (under FAKTURA) men istedet for står som den første fakturalinje.
Der er mulighed for, at sætte "vis overskrift for hver ordre:" når du "overfører til fakturering" (dette sker i ordre oversigten) men du har ikke mulighed for det hvis du "konvertere til faktura" (dette sker inde på en specifik ordre)
Det er en super god funktion som jeg synes skaber fuldt overblik over hvilke ordre, fakturaen hænger sammen med. Især også hvis der. skal samles flere ordre til en faktura så vil overblikket bevares på fakturaen fordi det ses i fakturalinjerne hvilke ordre hvilke linjer hænger sammen med.
Det er den bedste løsning jeg kan give jer på nuværende tidspunkt og den skulle også være med til, at sikre, at fakturaen dokumentere "ordre referencen". Jeg vil her vise hvordan dette gøres.
Her markeres ordren i venstre side og der kan så trykkes på "overfør til fakturering" -->
Hvis der her sættes flueben i "vis overskrift for hver ordre" og der overføres til fakturering så vil der på fakturalinje 1 på fakturaen står ordre nr. (xx) af (ordre datoen) som det ses her.
Det betyder også, at der skal ændres i fakturalayoutet så der fjernes det forkerte og misvisende ordrenummer i feltet under "faktura."
Det vil jeg også beskrive hvordan dette skal gøres og vi skal ind i salg --> opsætning --> design og layout --> tryk på ikonet "skabeloner" for den skabelonsamling du skal rette --> tryk på ikonet "layout" for faktura
Så skal vi rette i de 2 bokse som står under "FAKTURA" som vises nedenunder
Der skal slettes to lidt forskellige tekster i hhv. højre og venstre boks.
I venstre boks skal følgende slettes:
{ifdef-OrdreNr}Ordrenr. [...]{/ifdef-OrdreNr}
I højre boks skal følgende slettes:
{ifdef-OrdreNr}: [OrdreNr]{/ifdef-OrdreNr}
Så vil der ikke stå det forkerte reference nummer under "FAKTURA" og nu vil i have overblikket over hvilke ordre nummer der hænger sammen med fakturaen i fakturalinjerne.
Det blev til et meget langt svar men jeg håber, at det er til, at overskue.
Det var for, at komme med en løsning for jeres problemstilling på nuværende tidspunkt så i ikke henviser til forkerte ordrenumre (som kunden ikke kender til) på jeres fakturaer men henviser til det rigtige ordrenummer.
Jeg vil sætte forslaget som overvejes og tage det med til vores prioriteringsmøde.
Hvis der er yderligere kommentarer eller spørgsmål til mit løsnings forslag så må i endelig give besked.