forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Udligning af fakturaer

0
Jeg har en faktura i EUR, og en modsvarende indbetaling i DKK. Hvordan får jeg dem udlignet?

 

Det er efterhånden flere år siden, og det irriterer mig at den popper op som ubetalt, når man åbner e-conomics
spurgt 26 Feb, 2016 i Spørgsmål » e-conomic generelt af NilsEngsig (140 points)
status opdateret 27 Apr, 2016 af Camilla Jesswein

3 Svar

Vælg kunden og valutaen EUR (Hvis ikke kunden er "født" med EUR), find fakturaen i fakturanr.-feltet og udlign.

Husk inden bogføringen at angive den kurs, som indbetalingen er afregnet med fra banken.

NB: Det er selvfølgelig beløbet i EUR, du skal angive.
besvaret 28 Feb, 2016 Spørgsmål af Erik Jensen (23,470 points)
opdateret 29 Feb, 2016 af Erik Jensen
Dit problem er opstået, fordi du har bogført en indbetaling i en anden valuta end salgsfakturaen. Som udgangspunkt skal du ALTID bogføre indbetaling til udligning af en salgsfaktura i samme valuta som salgsfakturaen.

Du løser dit problem ved at tilbageføre indbetalingen i DKK (debitere kundekontoen), og lave en ny indbetaling i EUR (kreditere kundekontoen). Valutakursen ændrer du, så debet og kredit går lige op.

Når du har bogført rettelsen, er det muligt, at du skal gå ind og efterudligne åbenstående poster på debitoren.

Med venlig hilsen

Anne Bjørnsten, regnskabskonsulent

www.a-b-consult.dk

Med venlig hilsen
Anne Bjørnsten
A B Consult - Regnskabsassistance
besvaret 5 Mar, 2016 Spørgsmål af A B Consult (2,020 points)

Hej Nils

 

Mange tak for dit indlæg angående dette smiley

 

Som Erik og Anne rigtigt siger, så er det vigtigt at der bruges samme valuta for at få udlignede fakturaen væk. Er det ikke lige sket på det tidspunkt, er det som Anne siger, at den postering i danske kr. må tilbageføres ved at lave posteringen omvendt i debet/kredit og så efterfølgende kan det rettes ved at lave posteringen igen i EUR. Efterfølgende skal der så bare sørges for, at udligningen er på plads. Det kan du se på kunden i Salg > Kunder > ikonet ’Åbne posteringer’ ud for den kunde. Hvis posteringerne ligger her skal der bare flueben i dem og de skal udlignes, så den nye kursdifference udregnes, hvis der er en. Du skal blot lige være opmærksom, hvis det er en postering i et tidligere regnskabsår, så du ikke påvirker det tidligere år, men ellers kan det sagtens rettes på den måde.

 

Håber det hjælper dig til at få dem væk fra ubetalte fakturaer ellers må du endelig sige til her, på mail info@e-conomic.dk eller telefon 88204840! Endnu engang mange tak for at bruge vores forum smiley     


Med venlig hilsen

Randi Birch Andersen

Online regnskabsprogram
 

besvaret 23 Mar, 2016 Spørgsmål af Randi Birch Andersen (2,900 points)
i gang× 3
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”