forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

"Er betalt"-overlay i ordrebekræftelses- og faktura-PDF?

+4
Hej E-conomic

Det kunne være meget smart, hvis det var sådan, at vi kunne sætte en ordrebekræftelse (og faktura) til at være betalt rent visuelt over for kunden som ser PDF'en.

For webshop-ejerne er det smart at kunne sende en automatisk / prompte ordrebekræftelse (via jeres API) til kunden, hvor der "er betalt" overlay lige som jeres "kladde" overlay. Måske lidt mindre dominerede, men det er blot en detalje.

Fordi så kan webshoppen prompte sende den til folk og der er ikke tvivl om, at bestillingen er betalt.

I kan jo lave det lige som jeres eksisterende "er afsendt"-status, som kan klikkes på og klikke fra igen ("Ophæve afsendt status").. Og så også åbne for op, at man via API også kan gøre det, så det ikke kun kan ske via jeres hjemmeside.

Og når så fakturaen er sat til udlignet, så kan det samme "er betalt" overlay sættes på, men det er en anden snak. Allerførst kunne det være godt med en mulighed for meget visuelt at signalere til webshop-køberen af ordren er betalt. De får så først en faktura, når bestillingen sendes, så derfor er det relevant med "er betalt" overlay'et i ordrebekræftelsen.

Jeres konkurrenter gør det allerede og det er så smart, fordi køberen er aldrig i tvivl :-) Hos dem er det en indstilling / status, som kan vælges fra eller til. Det har hos dem ikke noget at gøre med om fakturaen er udlignet, fordi det - som sagt - er en helt anden snak.

Ideen har været oppe at vende før, og jeg kunne forstå på Christian at det var lidt kompliceret, fordi det tænkes i udligning. Men at give os en "er betalt" status - lige som jeres "er afsendt"-status - kan være en nem og effektiv løsning :-)

Hvis ideen ønskes skud ned, kan der argumenteres for, at det er en status, som kan bruges forkert, og kunden kan få at vide at noget er betalt, mens det er i virkeligheden ikke er. Men når I har givet os mulighed for at sætte og ophæve send-statussen (via API'en kan den uden videre sættes uanset om emailen er sendt eller ej og den kan uden videre ophæves igen), så kan I også give os en sådan "er betalt"-status og lade det være vores ansvar at bruge den korrekt.

Jeg ved godt, at man som en workaround kan skrive det ind som tekst, men det kræver manuel arbejde. Så kan man også lægge det ind som f.eks. rød tekst i layouttet, men det er igen en dårlig løsning. Det kunne være langt smartere med en "Er betalt" knap, som giver et "er betalt" overlay i ordren (og også gerne i fakturaen, hvis I kan rumme det også).

I må ikke bare godtage ideen kun for fakturaen, fordi så overser i, at webshop-folkene udsender en automatisk ordrebekræftelse efter endt online-betaling. Der afsendes først en faktura, når pengene er hævet og varen af afsendt, og derfor er det vigtigt at "er betalt" ideen også gælder for ordrebekræftelsen.

Med venlig hilsen

Jens Kirk

Webkonsulenterne

spurgt 8 Feb, 2016 i Forslag » e-conomic generelt af Jens Kirk (7,900 points)
status opdateret 17 Maj, 2017 af Andreas Polk
Rigtig god pointe, Jens har. Det vil vi også være meget glade for. Hilsen Lene Bredahl, NLP Huset

3 Svar

Dette ville være en dejlig feature!

Mvh /Sten
besvaret 8 Feb, 2016 Forslag af STULA (360 points)
Kære Jens :)

Tak for dit gode forslag til e-conomic.

Jeg kan godt, se det giver mening og eftersom der er flere der bakker dig op, tager jeg det med til vores næste forummøde i april, hvor vi kigger nærmere på hvad det vil kræve at implementere samt hvor mange kunder, det vil skabe værdi for kontra vores ressourcer.

Jeg holder indlægget opdateret, når der er noget nyt.

Endnu engang tak for forslaget. :)

Med venlig hilsen

Catrine Huusmann

Online regnskabsprogram
 

besvaret 11 Feb, 2016 Forslag af huusmann (1,440 points)
Super godt :-)

Hej Jens
Endnu engang mange tak for dit forslag og undskyld for den lange svartid.

Dette forslag har du givet os både i 2015 og 2016 uden, at det er ændret på dette. Vi skylder dig en afklaring. Forslagene minder om hinanden men omend lidt forskellige.
Indlæg for 2015 kan du finde her

Som du også nævner har Christian nævnt, at det er et ret kompleks område både fordi, at der er mulighed for, at delvist kreditere men også, at lave delvist betaling. Det betyder, at den fleksibilitet vi har valgt, at give ved disse funktioner også besværliggøre muligheden for, at lave et “er betalt” overlay.

Jeg må erkende, at dette ikke ligger i planen, at udbygge systemet til, at give dette som en ekstra funktion i systemet. Grundet den store kompleksitet.

I dette forslag omhandler det muligheden for, at sende ordre/faktura til kunden med et “er betalt” overlay. For, at sikre en tydelig visning til kunden, at denne ordre eller faktura allerede er betalt.

Der er jeg ikke helt enig i, at det ikke kan løses fornuftigt med et workaround i design og layout. Du kan nemlig godt lave decideret overlay i design og layout.
Forskellen på dette trick og dit egentlig ønske er, at i stedet for det er en knap “er betalt” - så vil det vælge, at der skal vælges skabelonen “Er betalt”

 

Hvordan laver man et “overlay” på en skabelonsamling:
Det jeg vil foreslå er, at der bliver oprettet en ny skabelonsamling (kopier en eksiterende) også kald den for “Er betalt”

Det du så gør er, at lave overlayet som du vil have det vist - selve teksten og farven i word -> omdanner filen til en PDF i A4 størrelse.

Denne PDF kan du så lægge ind i design og layouts billedarkiv. Vi har en guide som kan følges på e-copedia. Her har vi kaldt den for “indsæt vandværke på brevskabelonen
Billedet du indlæser er så teksten du har omdannet fra word til PDF.


 

På den måde kan du sikre, at hvis en webshop kunde modtager en ordre eller faktura, at det tydeligt i skabelonen står som betalt. Alternativt kan der sagtens rettes yderligere i layoutet.
Jeg erkender, at det kræver lidt mere arbejdet fra gang til gang men lige så snart det er sat op vil løsningen blot være, at vælge skabelonen “er betalt”

Hvis du ønsker en mere gennemgribende guide og visning af hvordan det vil se dette cowboy trick må du meget gerne vende tilbage. Så giver jeg gerne det.

Det betyder også, at jeg sætter dette indlæg som implementeres-ikke og istedet lægger det i vores idebank så hvis dette bliver et fokusområde i fremtiden kan vi hive dine ideer og tanker frem igen.

 


Med venlig hilsen

Andreas Polk

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 17 Maj, 2017 Forslag af Andreas Polk (39,250 points)
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”