forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Opdatering af kundedata ved tilbud/ordre/faktura

+1

Hej e-con

Nu har jeg lige gennemgået listen over seneste rettelser/opdateringer uden at finde svar:

Jeg havde lavet et tilbud på en kunde for en tid siden, og da jeg skal fakturere, har kunden i mellemtiden ændret adresse, så jeg retter dette på kunden via kundelisten og plejer så at kunne opdatere kundedata ved at finde kunden via kundenummerlisten på tilbudet, men ak, dette felt er nu blevet gråt og uden adgang, så jeg måtte rette de samme oplysninger på tilbudet.

Er det en ændring i programmet og i så fald hvorfor? Det gør da kun tingene mere besværlige, synes jeg.  Eller er det en bug?

spurgt 4 Feb, 2016 i Spørgsmål » e-conomic generelt af Helle B (1,600 points)
status opdateret 23 Feb, 2016 af Andreas Polk

1 Svar

Hej Helle

Tak for dit spørgsmål her på forummet.

 

Det er en super smart måde, at opdatere disse ”ændrede” oplysninger på tilbud/ordre/faktura som du beskriver og det er stadigvæk en funktion.
Det lyder dog til, at du har forsøgt at gøre det på et tilbud der var ”registreret som sendt” fordi det vil gøre dette felt gråt og derfor som du beskriver være uden adgang.
Grunden til det er sådan er som en ekstra sikring så du ikke ændrer i noget du har sendt til en kunden fx uden, at aktivt vælge ”ophæv sendt status”

Løsningen ville være, at du trykker på tasten ”ophæv sendt status” inde på ordren. Så vil du igen kunne genvælge kundenummeret og derved opdaterer oplysningerne. Derefter kan du så registrere tilbuddet som sendt bagefter.

 

Så vi har ikke ændret funktionen og der skulle ikke foreligge en bug på funktionen.

Jeg vil dog rigtig gerne høre fra dig om jeg havde ret i min antagelse om, at tilbuddet var ”sendt” bare så jeg sikre mig, at det også var tilfældet for dig.

Tusinde tak for spørgsmål her på foummet. Du må have en rigtig dejlig aften.

Med venlig hilsen

Andreas Polk

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 9 Feb, 2016 Spørgsmål af Andreas Polk (39,250 points)
Hej Andreas
Du har ret i, at tilbudet var sendt - og jeg ønsker ikke at ændre historik for tilbudet, men når jeg opgraderer tilbud til enten ordre eller faktura, mener jeg, at jeg tidligere har haft adgang til at opdatere debitor - altså på ordren eller fakturaen. Det har jeg ikke nu! Jeg kan ændre leveringsadresse, men ikke debitor via debitornummer - det skal gøres manuelt på adressefelterne på ordren/fakturaen, så har man mange tilbud til en debitor, som har ændret adresse, når tilbudet bliver til ordre/faktura, må man manuelt ændre oplysningerne på samtlige.
Hej Helle.
Tak for din tilbagemelding og undskyld for det sene svar.

Du har helt ret i, at du heller ikke kan opdatere debitor nummeret såfremt at tilbuddet (eller det før konverteringen) er registreret som sendt og det er ikke noget vi vil gå ind og ændre på, på nuværende tidspunkt.  
Så det er altså ikke en løsning vi vil arbejde på at implementere da det vil modarbejde den arbejdsgang der gives ved mulighed for at sende  der ligger i ”sendt eller registreret som sendt” og selvom jeg godt kan se, at det lige i dit tilfælde ville give mening ville det ændre for meget af den tiltænkte funktionalitet i dette flow og derved formegentlig være til gene for andre brugere.

Hvis du ønsker, at opdaterer kunden på et allerede afsendt tilbud som er konverteret videre kan løsningen være, at gå i salg -> arkiv -> søg typen tilbud -> så kan du kopiere til ordre herfra arkivet.  Og på den måde ændre kunden og derved opdaterer oplysningerne.

Jeg håber, at min sidste løsning kan imødekomme dig lidt og ville være brugbart for dig. Jeg sætter derfor dette spørgsmål som løst.
Endnu engang tusinde tak for dit opslag her på forummet. Du må have en rigtig dejlig onsdag
i gang× 1
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”