Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Oprettelse og eksport af bank betalinger / udenladske overf.

0
Jeg er i gang med at få e-conomic til at eksportere bankbetalinger til vores kreditorer, herunder betalinger til udlandet. I den forbindelse får jeg en række fejl når jeg forsøger at eksportere betalingerne.

Jeg er bankuddannet og kender til, hvordan såvel indenlandske som udenlandske betalinger fungerer (i en bank). Så jeg tror at en del af problemet skyldes, at e-conomic ikke er særlig entydigt, når det kommer til hvilke oplysninger der skal indtastes hvor - og hvilket format der skal anvendes. Det ville være dejligt, hvis e-copedia blev opdateret på dette område.

De spørgsmål jeg står med, efter at have læst e-copedia er bl.a.:

I e-copedia under Oplysning om felterne, Felter vedr. betaling: mangler omtale af valgmuligheden Kun postering. Har den nogen funktion eller svarer det til at vælge Ingen. Og hvis der er forskel på de to (Kun postering og Ingen), hvori består den?

- Ved opsætning af kreditor i kreditorkartoteket, er der en betalingstype der hedder IBAN. Genererer den en Swift overførsel eller en indenlandsk bankoverførsel, når man eksporterer under bogføring, betalinger?

- Ved valg af IBAN som betalingstype fremkommer feltet IBAN/SWIFT-nr.. I e-copedia, emnet Opsætning af kreditor anføres kun de tre indtastningsfelter: Girokonto, FI-kreditornr. og Kontonr. Men nedenunder, under Vær venligst opmærksom på følgende anføres hvad IBAN står for, uden at det iøvrigt belyses, hvilken rolle IBAN spiller i opsætningen af kreditor i e-conomic. Hvilket format skal dette felt have? Modtagende banks Swiftkode efterfulgt af IBAN kontonummeret og uden mellemrum, eller hvordan? Eller er der blot tale om et oplysningsfelt (ligesom Bankkonto feltet som fremkommer nedenunder førnævnte felt, jf. e-copedia Opsætning af kreditor)?

- Når man går ind under fanebladet Bogføring, og dernæst Betalinger, skal der oprettes bankkonti. e-copedia (emne: Opsætning af bankkonto) er entydig, når det kommer til Reg. nr. og Bankkontonr., idet det her klart anføres, at det er kontoen hvorfra pengene skal hæves, som det drejer sig om. Men så er der to felter nedenunder, SWIFT/BIC-kode og IBAN-nr.. Forklaringen i e-copedia er i begge tilfælde blot Udenlandsk bank konto. Men er det afsenders (min) eller modtagers Swift kode og Iban nummer der skal anføres? I hvilket format? Og hvilken funktion har feltet iøvrigt, hvis det er min egen banks Swift kode og Iban nummer?

Som nævnt får jeg en række fejlmeldinger når jeg forsøger at eksportere betalinger, og jeg går ud fra at de skyldes, at jeg på et eller flere af de punkter som jeg har nævnt ovenfor, og som ikke er entydige i e-copedia, er gået galt i byen. Fejlmeldingerne relaterer sig til modtagers oplysninger. Overførselen er i norske kroner og fejlene som fremkommer er:

- International payments to NO must use BIC (SWIFT) address and IBAN. Sagen er blot, at jeg har valgt IBAN som betalingstype for kreditoren i kreditorregisteret, og jeg har udfyldt IBAN/SWIFT feltet.

- Næste fejlmeddelelse er: Receiver banks SWIFT/BIC address OR its bank name/address is empty HINT: You must provide at least either the SWIFT/BIC address, or the bank name + 2 address lines of the receivers bank. Men som sagt, jeg har angivet SWIFT/BIC adressen - og jeg kan forresten ikke se, hvor jeg har mulighed for at angive modtager bankens navn og adresse ...?

Et andet hjertesuk, når vi nu er ved det: I e-copedia, under emnet Hvilke banker kan der eksporteres til, anføres de store banker, samt ... de banker som kører på BEC (Bankernes EDB Central), samt nogle banker i Tyskland og Storbritannien. Men i oversigten under Bogføring, Betalinger, Opret bankkonto, rullefeltet Bank optræder flere af Bankdatas og SDCs (Scandinavisk Data Center) banker, hvilket ville være en nyttig oplysning, da min bank kører på SDC. Så for at gøre livet lettere for nye brugere, bør i opdatere nævnte emne, således at man ikke starter med at skifte bank unødvendigt (og alene af den årsag  ).

Håber at nogen kan hjælpe mig, og at e-copedia opdateres snarest på nævnte punkter.

Mvh.
Marner Jacobsen
lukket
i Spørgsmål » Andet af (380 points)
opdateret af

7 Svar

 
Bedste svar
Hej Jesper

Tak for dit indlæg. Nu ved jeg ikke, hvor du har kikket i programmet, men Handelsbanken er med i listen over de banker, du kan eksportere til .

Med venlig hilsen

Dorthe e-conomic

  Dorthe Weiss Flensburg Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Spørgsmål af (2.3k points)
valgt som bedste svar af
Hej Marner

Tak for dit input, jeg har her forsøgt at besvare dine spørgsmål, jeg håber det hjælper dig videre, ikke mindst m.h.t. e-copediaen .

- Typen ?kun postering? har ingen relevans for ?Felterne vedr. betaling? , derfor er den ikke nævnt i forklaringen. Man kan ovenfor, i ?Felter under kreditor? - http://wiki.e-conomic.dk/bogforing/opsaetning-af-kreditor klikke på linket ?kreditorkartotek? og dér få forklaringer til alle de betalingstyper, der er mulighed for at vælge på kreditoren.  

- Såfremt man har udfyldt de korrekte informationer, på sin kreditor, kan man danne en betalingsfil, der kan indlæses i banken. Filen indeholder de informationer der behøves for at oprette den udenlandske betaling.

- Der har helt korrekt manglet oplysninger om IBAN/Swift.nr. i Opsætningen af kreditor ? eksport af betalinger - http://wiki.e-conomic.dk/bogforing/opsaetning-af-kreditor ? det er hermed rettet   .

- Vi har i e-copediaen tilføjet ordet ?din? for de felter, hvor der evt. kunne være tvivl, samt tilføjet forklaring i teksten om ?SWIFT/BIC?

-  For begge fejlmeddelelser skal du, først og fremmest sikre dig, at du har udfyldt ?SWIFT/BIC? samt IBAN på din kreditor (i henhold til ovenstående rettelser i e-copedia) ? når det er på plads, prøv at overføre betalingen igen. Hvis det ikke lykkes, kontakt venligst vores Support 88204841 - http://www.e-conomic.dk/support.  

- Med hensyn til dit sidste hjertesuk, så forstår jeg ikke helt hvad du mener, kan du evt. uddybe det lidt nærmere?

Med venlig hilsen

Dorthe e-conomic

  Dorthe Weiss Flensburg Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Spørgsmål af (2.3k points)
opdateret af
Hej Dorthe

Tak for dine svar.

Angående mit hjertesuk:

e-copedia nævner under emnet Hvilke banker kan der eksporteres til (citat): Der kan eksporteres til Nordea, Danske Bank, Jyske Bank, Sydbank og de banker som kører på BEC (Bankernes EDB Central) samt til nogle banker i Tyskland og Storbrittannien.

Jeg kan godt forstå, at man måske ikke kan nævne 50 eller 100 banker individuelt - og man derfor kun giver eksempler. Men når der nu udover ovennævnte kun er 2 [u:go1qkeed]yderligere[/u:go1qkeed] bankcentraler i Danmark, nemlig Bankdata og SDC - som i øvrigt repræsenterer et anseligt antal banker - og når nu rullemenuerne i selve e-conomic inkluderer eksport til banker der kører på disse centraler, - var det så ikke en ide, at man i oversigten nævnte disse to centraler også, og med et link til deres hjemmeside (ligesom med BEC)?

Rullemenuen jeg hentyder til findes under Bogføring, Betalinger, Opret Bankkonto, rullefeltet Bank

Mvh.
Marner Jacobsen
Spørgsmål af (380 points)
Hej Marner

Jeg skal starte med at beklage mit sene svar! Vi har ændret ved eksporten af betalinger i e-conomic http://wiki.e-conomic.dk/bogforing/hvilke-banker-kan-eksporteres, og har med baggrung i dette, også ændret teksten i artiklen.

I teksten linker vi ikke længere til de forskellige bankcentraler, da det ikke forekommer relevant, eftersom AMC ikke længere håndterer vores bankeksport.

Jeg håber dog, at du finder artiklen brugbar alligevel  

Med venlig hilsen

Dorthe e-conomic

  Dorthe Weiss Flensburg Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Spørgsmål af (2.3k points)
Handelsbanken er ikke på listen over banker man kan eksportere betalinger til! Det er dog en af de største banker her i landet og nordens næst-største, hvis ikke den største. Den må I gerne oprette.
Spørgsmål af (1.0k points)
OK, så er det nok....jeg skal have nye briller....! Men tak alligevel
Spørgsmål af (1.0k points)
Hej Jesper

Så er det godt, det snart er jul - og selv tak .

Med venlig hilsen
Dorthe e-conomic

  Dorthe Weiss Flensburg Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Spørgsmål af (2.3k points)