Hej Randi,
Tak for dit svar - dejligt at høre du også synes det er en god ide. Forstår sagtens problematikken og teknikken bag, der skal være på plads og helt fast, inden man går videre med det.
I forhold til at yde en kontantrabat ved tidlig betaling, har jeg tidligere arbejdet med Navision, der opstiller en form for matrix til betalings betingelserne. Dog er det vigtigt først og fremmest at beslutte hvorvidt kontantrabatten skal ydes inkl. eller eksl. moms af fakturaen værdi (om der skal reguleres for moms ved rabat). Jeg ville vælge inkl. moms da det er lettest for de fleste mennesker at beregne af den samlede pris, i stedet for at beregne eksl. moms og så tillægge ny moms (alt for mange der ikke kan regne den ud, medmindre man får systemet til at beregne det og skrive det i bunden af fakturaen - hvilket også er en mulighed og super service).
"Maxtrien" for betalings betingelserne kunne se sådan her ud:
Felt 1) Type, som i dag.
Felt 2) Navn på betalingsbetingelse (den der også vises på fakturaen).
Felt 3) Beskrivelse, som i dag (til internt brug).
Felt 4) Forfaldsdato formel (dage, som i dag).
Felt 5) Kontantrabat dato formel (til beregning af kontantrabatten).
Felt 6) Kontantrabat % (angivelse af hvilken procent systemet skal beregne indenfor den angivne frist).
Felt 5+6 er naturligvis valgfrie. Systemet kan derved bruge disse to felter til at beregne, ud fra faktureringsdatoen hvornår kontantrabatten kan trækkes. Er den eks. sat til 10 dage, ved systemet at rabatten kun kan trækkes hvis betalingsdatoen sker 10 dage eller før, fra fakturadato - og typisk kun hvis det er det fulde beløb der udlignes.
Yderligere nævner du problematikken ved beregning af kontantrabat ift. varer faktureret mv. Jeg ville gøre det helt enkelt og ikke lade varens pris regulere af en evt. kontantrabat. Varens pris (ind eller ud) vil fortsat være den samme, ligeledes lagerværdien, da rabatten ikke er en fast aftalt rabat ved indgåelse af købet, og ikke vedr. varen som sådan, men netop kun betinget af, at man betaler indenfor en given frist, og dermed kun betinget af betalingen. Rabatten skal derfor blot bogføres på en seperat finanskonto til kontantrabatter, for hhv. afgivne og modtagne kontantrabatter (kunder/leverandører), så det fremgår i regnskabet.
Håber det hjalp lidt/gav lidt inspiration. Har siddet med en del implementerings og opgraderings projekter i ERP systemer, så kender godt til udfordringerne og opstillingerne der skal tages højde for. Det kan dog være lidt sværere at forklare og beskrive ordentlige på sådan en tråd her. :o) Så sig endelig til hvis I har lyst til at snakke yderligere om det en dag - tlf. eller møde.