Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogføring af moms

0
Hej,

jeg bogfører for en forening, der er momspligtig. Foreningen har glemt at indberette moms til SKAT og har nu fået en rykker på 8000,- fra SKAT på moms + 360,- i renter + 800,- i gebyr for moms.

Hvordan bogfører jeg dette korrekt? Jeg mener at de 360,- skal på konto 4465 (renter skat) og de 800,- skal på 3628 (gebyr), men hvad medde 8000,- Skal de på 6917 betalt moms?
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)

1 Svar


Gebyrer fra SKAT skal bogføres på "ej fradragsberretigede omkostnger" ligesom p-afgifter (Bøder). Din moms skal modposteres på hver enkelt post, hvorfor du bør omposterer samtlige bilag, således at dit momsbogholderi stemmer. Check om din rykker er FF-moms, for så er det en foreløbig fastsættelse og ikke den reelle moms du skal betale. I dit tilfælde vil jeg finde en bogholder der kan assisterer dig i dette, da det kan være omfattende at rette posteringerne, afhængigt af hvor mange der er. Er du i tvivol om det er FF-moms, så kontakt SKAT de er til for hjælpe.

 

Bogføringshjælp af (2.7k points)
Aaah. Er det nu helt rigtigt? De 8.000,- må da være et a-conto beløb, der skal bogføres som betalt moms. Når momsangivelserne er indsendt, indbetales restbeløbet som diff. mellem den totale moms for de"glemte" perioder og a-contobeløbet på 8.000,-.
Tilbageførsel af moms på de enkelte poster er da helt hen i vejret.
Hej Erik!

Jeg læser det som om at foreningen intet har indberettet, således må rykkeren være FF,og der skal laves et momsregnskab.

Her vil jeg henvise til https://erhvervsstyrelsen.dk/file/331899/bogfoeringsvejledningen.pdf

Men er der indberettet og ikke betalt giver jeg dig ret.

Jeg har forstået at man ikke bogført moms hele perioden.