forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Bogføring af moms

0
Hej,

jeg bogfører for en forening, der er momspligtig. Foreningen har glemt at indberette moms til SKAT og har nu fået en rykker på 8000,- fra SKAT på moms + 360,- i renter + 800,- i gebyr for moms.

Hvordan bogfører jeg dette korrekt? Jeg mener at de 360,- skal på konto 4465 (renter skat) og de 800,- skal på 3628 (gebyr), men hvad medde 8000,- Skal de på 6917 betalt moms?
spurgt 27 Feb, 2015 i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af TKJ (120 points)

1 Svar

Gebyrer fra SKAT skal bogføres på "ej fradragsberretigede omkostnger" ligesom p-afgifter (Bøder). Din moms skal modposteres på hver enkelt post, hvorfor du bør omposterer samtlige bilag, således at dit momsbogholderi stemmer. Check om din rykker er FF-moms, for så er det en foreløbig fastsættelse og ikke den reelle moms du skal betale. I dit tilfælde vil jeg finde en bogholder der kan assisterer dig i dette, da det kan være omfattende at rette posteringerne, afhængigt af hvor mange der er. Er du i tvivol om det er FF-moms, så kontakt SKAT de er til for hjælpe.

besvaret 3 Mar, 2015 Bogføringshjælp af Christian k. Jensen (2,650 points)
Aaah. Er det nu helt rigtigt? De 8.000,- må da være et a-conto beløb, der skal bogføres som betalt moms. Når momsangivelserne er indsendt, indbetales restbeløbet som diff. mellem den totale moms for de"glemte" perioder og a-contobeløbet på 8.000,-.
Tilbageførsel af moms på de enkelte poster er da helt hen i vejret.
Hej Erik!

Jeg læser det som om at foreningen intet har indberettet, således må rykkeren være FF,og der skal laves et momsregnskab.

Her vil jeg henvise til https://erhvervsstyrelsen.dk/file/331899/bogfoeringsvejledningen.pdf

Men er der indberettet og ikke betalt giver jeg dig ret.

Jeg har forstået at man ikke bogført moms hele perioden.
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”

Hvad kan du i Bogføringshjælp

Her kan du stille spørgsmål, som er direkte relateret til din bogføring.

Er du på udkig efter en revisor eller bogholder, kan du finde hjælp i listen over revisorer og bogholdere.