Jeg ved, at det ikke er ligefrem meningen, at e-conomic's funktionalitet indrettes primært til at tilgodese de brugere, der ligesom mig, laver mange fejl - men jeg har en bøn...
Sidste april, posteret jeg og bogførte hele første kvartal - før jeg fik det råd fra min revisor om at lade kassekladden stå ubogført, sålkedes at hun hurtigt og nemt kunne rette mine fejl, før posteringerne blev bogført - en fremgangsmåde som jeg nu arbejder med.
Jeg er p.t. i gang med at postere resten af 2014, og i det år, der er gået, har jeg lært og fattet en del mere om de grundlæggende bogføringsprincipper - således at April - Dec bliver forhåbentligt nemmere for revisoren at tilrette.
Nu står jeg med første kvartal 2014, og vil gerne slette disse poster og postere dem på ny - således at det jeg aflevere til revisoren er - inden for min evner - så godt som overhoved muligt. Dte er ikke bare et spørgsmål og fagligstolthed (hvilket det jo også er) men også om at spare på eksterne omkostninger til at rette noget, jeg selv vil kunne rette.
Så vidt jeg forstår det, så kan enkelte posteringer tilbageføres - men kun én ad gangen. Når jeg tilbagefører disse - og mange skal slettes og posteres påny med rette bilag, dato og konti m.v. - så dropper jeg dem til et midlertidig kassekladde - indtil jeg har gennemføre genpostering (det foretrækker jeg - at postere på ny på grundlag af ny import fra indskannet, frem for at rette - da der er en del rod i sidst års arbejde)
Derfor vil det være godt - hvis man havde mulighed for at tilbageføre flere poster i én operation - og f.eks. sende disse alle til samme (for mig miderltidig kassekladde).
Ligeledes - hvis man absolut skal tilbageføre én post ad gangen, vil det være meget nemmer, hvis når man så vender tilbage til "find bilag" vinuet, at man fik samme søgningsperiode, som ved sidste opslag - altså fremfor at skulle skrive data start og slut hver gang for de ca. 80 stk posteringer, der er tale om.
Endeligt - når man som jeg anvender flere kassekladder samtidigt - vevidende at visse kladder er kun miderlidigt - vil det være godt at man på den enkelte kladde havde et flueben, hvorved man kunne eksludere indeholdet af denne kladde fra evt. saldorapportudskrivninger - hvor man ellers har valgt "inkludere ikke-bogført kladdeposteringer. Logikken her er enkelt - jeg arbejder p.t. i to-tre uger med at forberede og postere kassekladder som revisoren skal godkende og bogføre, og undervejs har brug for at træk en balans - som natuirligvis kun er retvisende, hvis de posteringer på ikke bogførte kladder medtages - med undtagelse naturligvis af den/de kladder, som jeg er bevidst om, skal ikke med i balanceudskriftet. Her skal min tilbageførte posteringer (som jeg kun beholder i nogle dage for at gå med livrem og sæler) definitivt ikke med i balancen. Spørgsmålet er - kan det lade sig gøre?
mvh/Adrian