I kassekladden savner jeg mulighed for at kunne taste/søge i feltet ”Øvrig reference” ved registrering af indbetalinger, og herved hente tilknyttet faktura frem til udligning.
Behovet herfor skyldes, at ordrer/fakturaer fra vores webshop sendes direkte til kunden og indlæses herefter til e-conomic, således at vi kun har betalingsreferencen som registreret i feltet ”Øvrig reference”.
Webordren påføres f.eks. betalingsreference ”11111 VISADK” og jeg skal først finde dette nummer i e-conomic og notere tildelt fakturanummer før jeg kan bogføre indbetalingen.
Jeg kender til søgefunktionen Ctrl + F ved at klikke på feltet ’Faktura’ og indtaste den pågældende reference, hvorefter jeg kan udligne. Dette hjælper i øvrigt lidt på det.
Det optimale ville være, at kunne indlæse indbetalinger/bankposteringer til en kladde og udligne automatisk ud fra betalingsreferencen og feltet ”Øvrig reference”.
Måske kommer der i fremtiden nogle muligheder med Bankafstemning, hvor man kan overføre bankposteringer efter type til kassekladden, og kunne udligne via betalingsreferencen.
Kommentar / mulig del-løsning ( Citat af Philip Kofod-Nielsen, e-man ):
At gøre fakturanr.-feltet søgbart vil også betyde, at der skulle kunne søges direkte på et fakturanummer og når man introducere flere søgeparametre i samme felt, så vil der naturligt skulle være et hierarki i hvad der er vigtigst at den søger på. Dette skulle selvsagt være fakturanummeret da det er dette feltet dikterer – så hvor stor en værdi dette reelt ville have i praksis i forhold til de potentielle irritationsmomenter der kan opstå omkring det, er jeg usikker på. Erfaringer fra vores forholdsvis simple søgning blandt varenumre ved fakturaoprettelse har vist os at dette er en svær balance.