forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Nyt design - en ubehageligt lærefri proces for e-conomic

+3

Jeg må tilstå, at jeg har været meget lidt imponeret over det ny design i e-conomic.

 

Ikke således at forstå, at jeg ikke synes, det kan være fornuftigt at opdatere et design, men fordi:

 

  • Nogle ting giver dårlig mening.
  • Indkøring synes at ske med hele e-conomics abonnementsportefølje som testgruppe.
  • Hensyn til funktion synes at være glemt.

 

Eksempelvis er der indført fanen "Hjem", hvis eneste funktion består i at henvise til fanerne "Salg" og "Regnskab". Samtidig er "Indstillinger" (en funktion jeg bruger jævnligt) flyttet længere væk, ind under en ny knap.

 

Nu (det er grunden til, at jeg skriver nu) er turen så kommet til tidsregistreringen i projektstyringsmodulet. En funktion som mærkeligt nok blev væsentligt forringet ved indførelsen af nyt design, men uden at få det nye design.

 

Og nu gentager man så alle fejlene ved tidligere designændringer:

 

  • Funktionalitet er ikke tænkt igennem (i hvert fald ikke hvis overblik er en ønsket funktion):
  • Jeg kan se 2-3 tidligere linjer med tidsregistreringer i arbejdsbilledet med tidsregistrering, og der er afsat cirka 25 procent af arbejdsbilledet til dette. I de øvrige 75 procent er der store hvide områder, dårligt disponeret navn på den, der skal registreres (fylder meget) og et unødvendigt stort kalenderbillede af en måned.
  • Samtidig er titelrækken over tidsregistreringer ikke låst, så man kan ikke se, hvad hver kolonne indeholder, når man kører ned.

 

Det er et smukt eksempel på "work in progress", og meget rosværdigt som sådan. Det er bare ikke klar til at blive sat i drift.

 

Og endelig ser det ud som om, at e-conomic ikke tester med nogen brugere, før der sættes i drift. Hvis et brugerpanel har sagt OK til dette, vil jeg i hvert fald mene, at der skal suppleres med nogle brugere med ambition og kritisk sans.

 

Når man tager e-conomics tidligere meget store fortjenester i betragtning, virker det helt uforståeligt, at en designproces kan køres så mislykket.

 

Man kunne tro, at ledelse og designafdeling har lavet en sammensværgelse, og har sagt op samtidigt. Og hvis det er køkkenpersonalet, der styrer processen, er det trods alt ikke så ringe.

 

Bent Kroghly

spurgt 29 Aug, 2014 i Forslag » e-conomic generelt af Bent Kroghly (960 points)
status opdateret 18 Dec, 2014 af Lauris Sørensen

3 Svar

Indenfor de seneste 2 år har e-conomic sænket ambitionsniveauet væsentligt, så målgruppen nu kun omfatter mindre virksomheder uden ambitioner. Din konklusion, mht. at køkkenpersonalet har overtaget designprocessen, er derfor ikke helt ved siden af.  

Køkkenpersonalet formår endda at lave så nærende måltider, at de fleste andre tror, trods mange advarsler, at de kan gå på vandet, selv om det ikke er frostvejr. Det er nok derfor, at både ledelse og designafdeling er faldet i og har undladt et smagspanel af erfarne brugere.
besvaret 30 Aug, 2014 Forslag af Erik Jensen (24,220 points)
Hej Bent
Jeg har været irriteret over det samme indtastningsbillede til tidsregistreringen. Du kan bare ikke bruge en opløsning på 1280x768, som e-conomic foreslår. Jeg bruger en bærbar med opløsningen 1366x768. Her er billedet fint at taste i, men som du siger, så kan man ikke se de indtastede linier. Jeg har derfor investeret i en ny skærm, som skærm nr 2, med en opløsning på 1900x1200 og så ser det virkeligt smukt ud.

Mvh
Finn

e-consultic.dk
Hej Finn,

Tak for tippet, som jeg vil gøre brug af på et tidspunkt.

Men sagen er, at jeg ønsker at kunne operere med både:

- Stor- og flerskærmsløsninger
- Bærbare med skærme mindre end 13"

Og lige for tiden er jeg kun på en lille bærbar.

/Bent Kroghly
Hej Bent

Tak for dit indlæg og den flotte uddybende og konstruktive feedback på vores nye design, det er en fornøjelse at læse dine observationer og den oplevelse du har haft med implementeringen af ”ny e-conomic”.

Jeg vil så vidt muligt prøve at starte fra toppen og besvare dit indlæg herfra.
Først og fremmest er der ”Hjem” fanen, jeg er klar over at denne på nuværende tidspunkt ikke yder særlig stor værdi for nogen af vores brugere, da den som du også nævner på nuværende tidspunkt udelukkende er genveje til faner som også fremgår i toppen af aftalen.

Det er dog ikke hensigten at Hjem fanen udelukkende skal indeholde dette – vi ønsker i fremtiden at implementere adskillige funktioner herude, der giver brugerne overblik over forskellige aspekter af deres virksomhed. Jeg kan løfte sløret for at vi har et "widget” på vej til Hjem fanen, der hedder ”Ubetalte fakturaer” som vil være en oversigt over de fakturaer der ikke er udlignet, denne funktion er på det sidste test-stadie og lignende funktioner vil blive implementeret i fremtiden, således at Hjem fanen rent faktisk yder en værdi for brugeren.

Er det så klogt at implementere ”HJEM” før disse ting er færdigudviklet? Umiddelbart nej kan man sige, men hvis vi implementerede resten af e-conomic uden Hjem fanen, ville vi være nødsaget til at introducere den på et senere tidspunkt, hvilket heller ikke vil være hensigtsmæssigt, og samtidig er det heller ikke funktioner der er så store at det ville være værd at vente på dem, førend at vi lancerede resten af programmet.

Så har vi tidsregistreringen, her er der tale om en funktion, der er tilpas stor til at man nok ikke skulle have ”flippet” projekt-aftalerne, førend at denne var på plads, dette vil jeg medgive. Designet til den ”nye tidsregistrering” var dog på plads, men ved gennemgående tests af den, før endelig implementering, blev der opdaget nogle kritiske bugs der gjorde at det ikke ville være hensigtsmæssigt at implementere. Derfor kørte tidsregistreringen længe med det gamle design og en mærkelig funktionalitet i forhold til tab-rækkefølge mm.

Der er dog blevet arbejdet hårdt på at forbedre dette, og vi har nu også fået implementeret den ”nye tidsregistrering”
Jeg har personligt forsøgt mig med 1280x800 opløsningen, som er den e-conomic foreskriver som minimum, og her må jeg nok medgive at det er svært at holde overblik over de allerede dannede tidsregistreringer i forhold til den plads der er på skærmbilledet. Normalvis sidder jeg og de fleste af mine kollegaer på 24” skærme med 1920x1200 opløsning hvor, som Finn Andrea også angiver, der er glimrende plads, og overblikket er intakt.

Dette er selvfølgelig problematisk, da vi som sådan ikke ønsker at indsætte en så skarp begrænsning på den optimale brug af e-conomic. Alle vores opdateringer bliver testet af flere instanser, med UX designere og lignende undervejs, som siger OK før opdateringerne bliver endeligt søsat, hvor mange af disse tests der er foretaget i relativt lave skærmopløsninger, tør jeg dog ikke udtale mig om.

Jeg vil sætte dette indlæg til ”overvejes” da den så ryger i den kategori hvor vi tager en diskussion om ”forslaget” og debatterer vores syn på sagen. Herfra vil vi så kunne tage en beslutning om hvad det næste skridt vil være.

Uanset hvordan det kan se ud fra ”den anden side” så har hverken ledelse eller designafdeling sagt op i processen, og vi har endnu ikke overladt styringen til kantinepersonalet, for at lægge låg på dén ;)

Med venlig hilsen

Lauris Sørensen

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 18 Sep, 2014 Forslag af Lauris Sørensen (34,900 points)
Hej Lauris,

Tak for svaret. Det glæder mig, at kantinepersonalet stadig udfylder de roller, de er tiltænkt. Det regnede jeg trods alt også med :)

Jeg har netop "forvildet" mig ind på på en storskærm med Finns foreslåede opløsning, og her kan jeg godt se, at designet ser meget bedre ud. Det er jo lige før, kanpperne er for små.

Så en del af miseren er nok, at udviklingen er foregået i høj opløsning.

Men som jeg vist skrev til Christian Estrup, så er jeg fortrøstningsfuld. Systemet er absolut brugbart for mig nu, og efterhånden som der luges ud i små og store bugs, bliver det bedre end det gamle.

/Bent
Hej Lauris
Hvis I tager fat på tidsregistreringen igen, så vil jeg finde det fantastisk, hvis man i samme billede som tidsregistreringen kan indtaste kilometerne, når fluebenet er sat på. Som det er i dag skal man ud af programmet og ind i et nyt program, hvor kun halvdelen af kilometerregistreringen er foretaget. Og så tilbage igen.

mvh
Finn
e-consultic.dk
Hej Bent

Så er der en lille opdatering til dit forslag.

Jeg havde som sagt dele af dette indlæg med til vores prioriteringsmøde, særligt "tidsregistreringsbilledet" i mindre opløsninger, som ganske enkelt ikke er hensigtsmæssigt!

Det var der heldigvis bred enighed omkring, hvorfor vi vil forsøge at forbedre dette i den nærmeste fremtid.

P.S. til Finn Andrea.
Fluebenet i "Kørsel" er en reference til "Standard-km" som kan opsættes pr. projekt, hvis dette er udfyldt er hele funktionen jo at den selv skriver kilometer, således du ikke behøver at foretage dem manuelt. Dette ser jeg for nuværende ikke grund til at ændre.

Med venlig hilsen

Lauris Sørensen

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 18 Dec, 2014 Forslag af Lauris Sørensen (34,900 points)
Dejligt - jeg takker :)

Jeg har i længere tid arbejdet på en stor skærm, og har derfor ikke haft problemer.

De næste par uger arbejder jeg igen med en meget lille skærm, og så vil jeg igen synes, at det vil være rart, hvis designet i videst muligt omfang tager hensyn til dette.

Bare for lige at minde om, at der er en problematik med de små skærme og designet :)
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”