Det er simpelthen en værdifuld kommentar I her får fra Erik Jensen, og jeg tror I gør en fejltagelse hvis I antager at det er et udtryk for en minoritetsholdning. Det er en alvorlig kæp i hjulet med et ineffektivt brugerfladedesign. Nu har Erik Jensen ulejliget sig til at bruge tid til at gøre opmærksom på det, så jeg kan da til gengæld godt ulejlige mig til at komme med forslag til optimering, hvis I ikke selv synes det er indlysende når I ser på den del af brugerfladen vi her taler om. Vi starter udefra og ind:
1) Hele det flytbare hvide posteringsvindue der kommer op, spilder plads til alle sider (15-20 pixels).
2) 30% (!) af hele billedet går i venstre side på et "preview" af de posteringer der ligger i kassekladden man bogfører i, og man kan ikke scrolle i den. Det er for mig totalt ubrugeligt, når man bare kan åbne en ny tab i browseren, som står på selvsamme kassekladde, og som man KAN scrolle i. Jeg kunne faktisk stoppe allerede her, og sige: Læg alle intastningsfelter under hinanden i venstre side i stedet for posteringspreviewet, der er nu plads til det hele, og de indscannede bilag kan fylde helt op til toppen af browseren (måske 3 gange så meget plads i brugerfladen i Erik Jensens tilfælde). Så kunne man endda, hvis der virkelig ER brug for det preview, lade det være et man kan få frem i stedet for indtastningsfelterne hvis man vil, for man skal jo ikke bruge begge dele samtidig, korrekt? Men der er jo mere endnu:
3) Der er en margin i det hvide flytbare vindue på yderligere 15-20 pixels, der kun brydes af "flyttehåndtaget" og 3 knapper med beskrivelse i højre øverste hjørne. Der er plads at udnytte.
4) Det er en meget stor overskrift på vinduet. Er det verdens vigtigste information? Og al pladsen på samme linie ud mod højre er uudnyttet.
5) stor tom plads mellem vinduets overskrift og indtastningsfelterne, måske 25-30 pixels, hele vejen hen, igen uudnyttet,
6)kun hvad ligner omkring 40% af pladsen i indtastningsfelterne vertikalt er udnyttet. Det er meget spildplads.
7) Jeg ville arbejde lidt med fonten på titlerne på indtastningsfelterne, og ikke lade dem være "fed". Med rette valg her, kan hele den sektion med fordel og hurtigere overskuelighed gøres mere kompakt.
8)og Wow, så er der måske 35-40 pixels spildplads fra indtastningsfeltssektionen og ned til en informationsbar, der viser hvad kontonavnet er på det kontonummer du har valgt, momsbeløb, bilagsbalance og modkontonavn. Her er kunne højden halveres, og der er fint plads til...
9) Annullér-, Gem-, og Gem & ny-knapperne, som derved kunne frigøre endnu måske 80-100 pixels (!). Ja, der er sådan set mange steder de kunne placeres, fremfor at have en mega plads midt i det hele.
Opsummeret vil jeg sige, at langt over 50% af pladsen nemt er frigjort til bilagsvisningen ved brugerfladeoptimering (og det vil blive mere overskueligt).
Som Erik Jensen nævner: Prøv at scrolle i bilaget. I det felt jeg netop taster i nu her på forummet, kan jeg være hvor som helst inden for feltet og scrolle i feltets indhold med succes. I posteringsvinduet vi taler om i e-conomic, skal jeg med cursoren være lige over den usynlige scroll-bar, for at scrolling aktiveres. Det er virkelig noget der kan gøre en bruger sindssyg og træt i kroppen (og som en ekstra feature kunne man så godt lige smide ind at man kan scrolle ned gennem flersidede bilag)
Det kan altså dårligt betale sig at tale om hvorvidt der er vundet eller tabt lidt plads fra det gamle til det nye design i indtastningsfelterne, for der er bare så meget uudnyttet optimeringspotentiale.
mvh Sebastian