forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Ny brugerflade - surt opstød

+6

Så ser vi her til morgen at den nye brugerflade er implementeret gennem tvang, du kan nu ikke længere fravælge denne flade. Og så er den gratis! :-)

 

Spørgsmålet er nu, hvad skal vi betale for at få den gamle brugerflade igen?

 

De små ting som nye termer (vi har ikke kreditorer mere, men leverandører - som om centralregistret for motorkøretøjer leverer noget, eller genbrugspladser levere noget, det er os der levere affald der) er total misvisende.Når jeg modtager lønrefusioner fra det offentlige VAR det en debitorer, nu er det blevet en af mine kunder? "kundeindbetalinger".

Så er der popup-vinduer der dækker over tidligere bogføringer i kladderne, smart så kan vi da ikke se disse mens vi bogføre, til gengæld kan vi heller ikke flytte på disse vinduer, de er statiske!!

 

Og husk lige at vi skal have syv browsere åbne, Explorer til debitorer, Crome til bankfiler, Firefox når vi går i ordresystemet o.l.

 

Jeg er godt skuffet over at en virksomhed, med 70.000 brugere, tvinger et fejlbehæftet produkt ned over hovedet på deres kunder, den gamle brugerflade fungerede, var overskuelig, nem at navigere i, gav et godt overblik.

 

Og nu til det egentlige spørgsmål!

Hvorfor bliver vi som kunder ikke spurgt?

spurgt 7 Maj, 2014 i Spørgsmål » e-conomic generelt af Christian k. Jensen (2,650 points)
opdateret 10 Maj, 2014 af Christian k. Jensen
Ja ja....nu har man da "leget" lidt med den ny brugerflade. Under betalinger har vi betalingsdato og forfaldsdato (sjovt nok samme dato), men bogføringsdato findes ikke???

Under leverandører SKAL man nu både bruge mus OG tastatur for at søge, man kan ikke trykke på et bogstav for hurtigsøgning, og skriver man kun et bogstav i søgefeltet, får man IKKE kre...ehhh..Leverandører der starter med bogstavet. Hvis man har flere brugere og en af disse skriver mellemrum i stedet for punktum....ja....så god jagt! (J T STÅL, J.T.Stål, JT Stål osv.)

Og så skal vi jo bruge nøgletal, men når man retter kriterierne (man kan rolig følge hjemmesidens vejledning), så ændre det ikke på nøgletallene, det er de selvsamme parametre der vises.

Jeg skal nok med tiden finde meningen med denne sætning:   

"Ganske enkelt fordi vi har gjort programmet meget mere overskueligt og nemt for dig at arbejde i"

2 Svar

 
Bedste svar

Hej Christian.

Der er noget, du har fuldstændig misforstået. Systemet tilhører e-conomic, derfor bestemmer de. De alene vide, besidder al brugerekspertise, har ungdommens praktiske uvidenhed og henviser til alle de brugere, der har bidraget på forum undervejs. Så kan du synes, som jeg, at mange indlæg er både platte og er langt fra en professionel tilgang til virkeligheden.

Men det tæller alt sammen i det store sammenkog, så du skal ikke spille klog på netop e-conomic. Det klarer de selv, og endda helt uden hensyntagen til de mange fagligt dygtige brugere, som protesterer undervejs.

For at sætte det lidt i relief, så var der for nylig en e-conomic ansat, der argumenterede for det nye e-conomic med, at f.eks. Excel også bliver fornyet en gang imellem. Forskellen er blot, at Excel IKKE ødelægger de gamle versioner, men bevarer alle de gode funktioner og lægger nye oveni. Se det er FORBEDRINGER og ikke kun FORANDRINGER.

Kan du og alle andre fhv. tilfredse brugere have en god dag. 

 

NB: Der var lige noget, jeg glemte. Om inden så længe får du nok et svar fra en e-conomic medarbejder, der skriver, at han/hun er glad for, at du tager dig tid til at skrive på forum og at alle indlæg bliver taget alvorligt, hvorfor du anmodes om at kontakte support, så du kan forklare i detaljer, hvad du er så utilfreds med. Bla, bla, bla osv.

 

 

besvaret 7 Maj, 2014 Spørgsmål af Erik Jensen (24,090 points)
valgt som bedste svar 7 Maj, 2014 af Christian k. Jensen
Utrolig velskrevet- og rigtig rammende. Man er simpelthen gidsel hvis man vælger Economic.
Meget rammende - og ja, man ER gidsel. E-conomic er desværre ligeglade med de professionelle brugere - det gæder om at få kunder, der intet ved om bogføring. Det får de så........
Jeg er jo 100% enig med dig i dine synspunkter vedr. det nye e-conomics. Men efter vores brok på dette forum gik konverteringen til nyt system helt i stå - så jeg har stadig ca 45 kunder, der kører i det gamle e-conomics.

Så måske har e-conomics alligevel tænkt sig at tænke sig om - eller er jeg for naiv ?

Hilsen
Helle
Og her gik jeg og troede, at jeg ville blive rosinen i pølseenden mht. konvertering til det nye e-conomic. Måske har du ret i, at de måske tænker sig lidt mere om nu, idet jeg forleden fik en lidt anden type mail fra e-conomic end den sædvanlige, meget bedrevidende. Jeg har ikke svaret, da jeg af en anden e-conomic medarbejder er blevet bedt om at holde mig fra forum, hvis jeg ikke kan holde kammertonen. Det har jeg svært ved lige så længe, at e-conomic logger med fine faciliteter samtidig med at de erklærer, at deres program kun er for de små- og mellemstore virksomheder, der ikke har som mål at ekspandere, have lagerstyring og hvor eksport er et fyord. Derudover må vi som professionelle brugere ikke stille krav om et brugervenligt design, ikke klage over de mange museklik og modalvinduer og for alt i verden skal vi ikke forvente nye faciliteter til f.eks. lagersystemet.De forventninger er også skudt i sænk, da der ikke fremover vil blive videreudviklet på modulet, men der laves kun fejlrettelser til de bestående funktioner.
..... og nu ændrer man så også faktura til salg og bogføring til regnskab i det 'gamle' system, som jeg heldigvis stadig kører på en del kunder. Så man programmerer altså stadig i dette - trods trusler om det modsatte. Milde Moses, hvor er e-conomic dog kommet langt ud i denne rædsomme konvertering. Noget nyt om et nyt og mere brugervenligt system andre steder ?

Hej Christian

 

Tak for dit indlæg og feedback til vores nye design - det ER værdsat, selvom det her i tråden bliver beskrevet anderledes.

 

Det første du nævner er de navneændringer, der er foretaget i programmet. Det er helt korrekt, at vi har ændret det en hel del steder, og det er noget der er blevet tænkt lange og mange tanker omkring. Konklusionen blev dog at tilgodese dem, som ikke har noget forhold til, hvad en kreditor og en debitor er for noget. Og dermed lade dem der godt ved det, have den relativt mindre frustrationen, at de (til tider også med rette) mener det burde hedde noget andet. De ved dog, hvad det er - og dermed er man ikke funktionalitetsmæssigt handicappet, som de nye brugere var, da de mødte udtryk de ikke kunne genkende.

 

Det næste du nævner er vores modalvinduer, og her kan jeg ikke genkende det du skriver? Disse vinduer kan flyttes ved at tage fat i den lille grå markering i toppen af modaler og trække vinduet rundt.

 

Jeg kan ej heller genkende nødvendigheden for at anvende så bred en vifte af browsere for at kunne bruge programmet. Det er korrekt , at vi indimellem har problemer i visse browsere med visse funktioner - nogle er vi selv skyld i - andre er vi underlagt browserens egne problemer. Disse bliver dog rettet løbende og oplever du noget konsekvent over en periode, så skal dette naturligvis rettes.

 

Til din efterfølgende uddybning kan jeg sige, at der ingen ændringer har været i funktionalitet og felter under hverken betalinger eller nøgletal - derfor vil problemer eller spørgsmål du har her være de samme for henholdsvis det nye og det gamle e-conomic og du er meget velkommen til at henvende dig til vores support omkring disse - så ser vi på det sammen.

 

Du nævner også vores søgninger, hvor vi, efter faktisk rigtig mange klager fra brugere, har fjernet de meget små bogstaver og samlet det hele til 1 søgefelt. Ønsker du at lave søgning på startbogstav kan du naturligvis stadig det. Det gøres ved at skrive bogstavet du ønsker at søge på efterfulgt af en stjerne. Fx "J*" - så får du præcis samme liste du tidligere ville have fået ved at trykke på "J".

 

Jeg håber det giver dig lidt forklaringer og måske også nogle løsninger. Jeg kan sige, at vi naturligvis har adspurgt masser af brugere gennem forløbet siden september og også før dette. Vi har løbende tilrettet efter deres feedback og ønsker. Derfor kan jeg ikke genkende tanken om, at brugerne ikke er blevet spurgt. Jeg kan dog naturligvis konkluderer, at du i al fald ikke er blevet spurgt og vil derfor gerne officielt her spørge dig, hvad du godt kunne tænke dig? smiley


Med venlig hilsen

Peter Luthman

Online regnskabsprogram
 

besvaret 9 Maj, 2014 Spørgsmål af PeterLuthman (10,290 points)
Hvorfor hedder det så fortsat Debitorsaldoliste, Afstemning af debitorsamlekonto, Kreditorsaldoliste og Afstemning af kreditorsamlekonto. Få nu rumpetten med og lever et gennemarbejdet produkt.
Men jeg har en positiv ting, som e-conomic er lykkedes med, og det er, når man vedhæfter et bilag til en salgsfaktura. En eller anden fornuftig programmør har kunnet se det geniale i at springe spørgsmålet, om man nu virkelig vil vedhæfte filen, over. Jeg blev både overrumlet og og glad, da jeg erfarede det første gang.

Men dit ovennævnte eksempel om at skulle taste "J*" i stedet for "J" er en forøgelse af arbejdet, og sådan er det utrolig mange steder i ny e-conomic.   
Modalvinduer er noget hø, for de kan ikke flyttes udenfor browservinduet. Igen godt for amatøren.
At I f.eks. har besøgt Deloitte garanterer da ikke for, at arbejdsgangen med ordreregistrering, levering, fakturering, registrering af købsfakturaer og betalinger bliver optimale. Jeg vil mene, at vi kan definere revisionsfirmaernes bogføringsvirksomhed som nutidens "Hullestuer", hvor det drejer sig om at få så mange fejlfrie indtastninger som muligt i kassekladden igennem på en dag. Men formålet med e-conomic er forhåbentlig meget mere end blot en bogføringsautomat.
Hej Peter.

Der er rigtig mange ting jeg kunne tænke mig, men jeg vil dog alligevel begrænse mig i dette indlæg. Mit største ønske må være at e-conomic IKKE implemtere nye ting, uden at have haft en testgruppe der bruger samtlige moduler, testgruppen skal være sammensat af uafhængig brugere. Jeg ved godt at det kan være omkostningsfuldt, men det vil redde mange "bøffer".

Hvis du f.eks. ser det billede jeg har uploaded, kan du se hvad jeg mener, mens jeg fakturerer kan jeg se at det er den rigtige sag, den rigtige referent, det rigtige EAN nr. m.m. Alt sammen på et skærmbillede. Når jeg ændrer i teksterne ved pilene, gør jeg det i vinduet lige over, og jeg følger med i alt hvad jeg laver. Ikke noget med at skifte rundt i forskellige vinduer der lukkes op og i. Dette er blot én af de mange ting der gør forskellen i det daglige arbejde.

I disse museskadetider vil det være rigtig smart med genvejstaster for alt (jeg mener ALT), I kan risikere at arbejdstilsynet nægter at vi, som ansatte, må bruge jeres program, når der eksisterer lignende programmer der skåner hænder og arme.

Mht. implementeringen, ville jeg godt have haft en mail i god tid, og chance for at skifte mellem fladerne, for at få den fulde forståelse, mens jeg sætter mig ind i den nye brugerflade. Jeg har fået mail d. 19/12 hvori der står at jeg ikke er tvunget til at bruge den ny flade, og så en mail efter implementeringen, hvor der står at nu er det en realitet. Jeg har kontaktet jeres hotline i onsdags, og de siger de har sendt en mail for en uge siden, jeg har bedt om at få den gensendt(læs:ikke en nyskreven), og jeg venter stadig, det kunne tænkes at vores mailserver ikke er optimal og denne mail måske er gået tabt, ikke fordi jeg har oplevet det før.

Og med hensyn til termerne, så det fint med mig, når jeg laver en kreditnota, skal jeg huske at det hedder leverandørnota, det kan jeg sagtens. Og nu vi er igang, hvad med at vi bytter om på debet og kredit, så står omsætningen i plus, det er da meget nemmere at forstå, for de nye selvfølgelig.

Og så vil jeg da gerne lige slutte af med noget positivt. Når jeg opdager fejl, det være sig scripts eller andet, så reagere i hurtigt og effektivt, tak for det! Og jeg forventer heller ikke at jeres program altid er fejlfrit, for så skulle det være første gang jeg ser et fejlfrit program. produktet har været godt, og jeg er ikke i tvivl om at det kan blive godt igen..
Hej Christian

Tak for dit svar :)

Vi forsøger så vidt muligt, at få alt testet igennem også i en vis grad brugere inden, at tingene bliver rullet ud til alle. Ikke desto mindre er det taget med videre, om vi skal begynde at gøre det i endnu højere grad. Det der kan være svært er, at mange lige præcis med deres økonomisystem, som er så central en del af deres hverdag ikke ønsker at være "forsøgskaniner". Derfor må vi optimere bedst muligt inden release og tænke så meget som vi kan igennem og derefter reagere på den feedback vi får.

Jeg kan sagtens se det konkrete eksempel, hvor der i vores faktura/tilbud/ordre hoved er færre ting synlige end der var før, og den vil jeg også gerne gå videre med. Dog er jeg ikke enig i, at det ikke er en forbedring for arbejdsgangen, at vi nu arbejder i modaler. Jeg medgiver, at det er en stor ændring, men det er en ændring til det bedre i optik, at man før havde for mange ting man skulle tage stilling til som almen bruger. Her skal det selvfølgelig siges, at du virker som en bruger, der kan systemet udenad og dermed forståelig nok oplever det som et irritationsmoment og en forringelse, og det er naturligvis noteret.

Mht. til genveje så ved jeg ikke om du har set det lille lyn, der er kommet oppe i højre hjørne ved siden af indstillinger og hjælp? Den imødekommer faktisk præcis en del af det du beskriver. Du kan du hoppe mellem alle menuer i hele programmet, samt "trykke" på ting i det billede du står i uden brug af mus. Tænker at det ville kunne lette din arbejdsgang i programmet en hel del.

Når vi taler information omkring udrulning, så har vi længe varslet, at det var på vej, og vi har har også åbent meldt planerne om afslutningen af første kvartal ud. Grunden til at vi ikke har været mere specifik med datoer for de enkelte har været, at vi har ønsket at gøre konverteringen så smertefri som muligt - og derfor ikke har ville konvertere alle på en gang - plus frihed til at udskyde, hvis noget uventet og blokerende skulle dukke op. Mht. til selve mailstrømmen til dig er det naturligvis meget svært at svare på og jeg håber, at du sammen med supporten kan finde frem til, hvad der er sket. Ikke desto mindre er virkeligheden, at du har følt dig underinformeret, og det er jeg rigtig ærgerlig over.

En leverandørnota? Hvor præcis er du stødt på det begreb? :) Men som sagt tidligere kan man sagtens komme på tilfælde, hvor de gamle betegnelser vil være mere korrekte, men vi har prioriteret at få alle med i stedet.

Jeg er glad for at du har en oplevelse af, at vi prøver at afhjælpe, når tingene ikke er som de skal være. Det er i hvert fald også sådan vi ønsker at fremstå. Det er vigtigt når man leverer SaaS-løsninger at produktet er godt og det virker, så det ligger helt nede i kernen af vores virksomhed, at vi gør alt for at løse fejl og problemer så hurtigt som muligt.

Med venlig hilsen
Peter Luthman
i gang× 1
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”