Godt nok er jeg ikke nogen rutinerede bogholder, men jeg betragter mig selv som meget rutineret IT bruger, så måske kommer mine forventninger til e-conomic's funktionalitet fra mange andre applikationer...
Under RAPPORTER har man (fornuftigt nok) mange valgmulighder for at søge og slå op - men måske kunne værktøjet også gøres mere enkelt for visse operatiooner, som jeg gætter på er ret almindelige for mange bruger.
Det er fint, at skulle skrive præcis dato-ranges f.eks. 07.02.13 til 17.09.13, hvis man søger specifikke - men jeg finder, at jeg brugere ovenstående 12 tasteslag flere gang om dagen bare for at bede om enten hele året, et helt kvartal, eller den måned, som jeg nu bogfører.
Kunne man ikke forestille sig, at valgmulighederne i disse opslagsvinduer (de fleset under rapport>regnskab) blev gjort intelligent, således at man fik short-cut knapper defineret efter f.eks. den periode, man nu engang har en akktiv kasseklade stående for (har man flere åbne kasseklader, kun man f.eks. have en knap/flueben i selve kassekladens top, hvor man gjorde e-conomic bekendt med, "at det er den her jeg arbejder på lige nu".
På denne måde vil et hurtigt opslag af, f.eks hvordan man bogført noget i en tidligere periode, bare kræve at man klikker på en måned i det aktuelt år. meget hurtigere end at man skal åbne en kalender, og blade frem og tilbage.
På samme måde bør det være muligt at bed om et opslag for en konto/bilag/afdeling - uden at man nødvendigvis skulle vælge både TIL og FRA.
Ligeledes oplever jeg, at jeg nogle gang vil se på flere konti/bilag samtidigt, selvom de ikke er ved siden af hinanden i en range - f.eks konto 402 og konto 5610 - der i min kontoplan har en del med hinanden at gøre, men jeg hvis jeg vil sammenligne, har jeg ikke brug for alle konti imellem disse. Så hvad med en kommando der ligner 402, 5610 - eller 401-412, 5610-5612 ?
Fra andre applikationer har jeg en anden syn på menustruktur. Jeg mener, at det er uheligt, når man står midt i en kasseklade, at man skal forlade vinduet til at lave f.eks et opslag. - Jeg vil foretrække at opslagsmulighedre lå i en sidebar, og et opslag indvokeret et popup eller modalvinue, som man kun holde åben, flytte rundt på skærmens "real-estate" og referere til, mens man fortsat arbejder i hovedvinduet - f.eks. kassekladen.
Jeg tænker på visse sider - såsom kassekladen - på samme måde som jeg tænker på min "timeline" i en videoredigeringsapplikation - tidslinien er mit hoved arbejdsplads, det er der, hvor jeg laver hovedopgaven - i hvert fald i længere perioder. Alle omkringliggende opslag skulle være tilgængelige - og flytbar efter personlig smag, behag og skærmplads, uden at man forlader de vigtige arbejdsarealer. I e-conomic er der flere sådanne arbejdsarealer - men kassekladen er nok én af de vigigste - fordi der er her, at man skal samler den data, man skal hente andre steder fra - i andre lag af e-conomic, eller andre applikationer - derfor skal fokus (efter min ydmyge mening) være på at holde sådanne arbejdsarealer åben og aktiv hele tiden.
Personligt kan jeg ikke li' at "rapporter" gemmes i toppen som et adskilt område - rapporter (og måske en del af indstillingerne og andre nyttige funktioner såsom søgning, bank, løn og indskanning under "regnskab") bør være tilgængelige, uden at man lukker eller forlader "det man nu er i gang med".
I dag arbejder de fleste med widescreen monitorer - og en 16:9 arbejdsplads er nok fremtiden. Med en widescreen monitor kunne der nemt være plads til en sidebar på højreside, hvor sådanne funktioner dockes hele tiden. Altså - fra menuen til venstre vælger man "hvor vil jeg arbejde idag" (eller de næste par timer) - disse valg gøre det muligt at skifte mellem forskellige "bogholder funktioenr", mens menuen til højre, indeholder alle de "hjælpeværktøjer - enten specifikke til valget fra venstremenu, elelr fælles for alle hovedopgaver.
Mens venstremenuen skulle være standard og dække alle hovedfunktioner og navigation mellem disse, bør højremenu både indeholde standard funktion og bruger-definerede funktioner. Her vil jeg f.eks have et vindue, hvor jeg kan definere den periode/område jeg arbejder i, hvorfra alle opslag skal tage deres udgangspunkt - således at det bliver de non-standard opslag, der forudsætter tasteslag, emns de regelmæssige brugte opslag er tilgængelige med ét klik.
Jeg vil alligevel slutte med at rose e-conomic for dets intuitivitet. Jeg har arbejdet med systemt siden 2009, men kun begyndt selve posteringsopgaver for en uge siden, hvor jeg stod med 15 måneders bilag at bogføre (jeg var meget på rejse i sidst år). Det tog mig 6 timer at bogføre den første måned, men allerede efter en dag elelr to, opnået jeg to til tre måneder om dagen, og i går under en marathon-session, bogført jeg 5 måneder på én nat. For mig viser det, at e-conomic er til at hitte ud af, og jeg kan ligefrem sige, at for første gang i 30 år som selvstændig erhvervsdrivende har jeg havde fornøjelsen med at arbejde med noget så kedeligt som bogholderi. Det at stå med et administrativ system, der bringer al data sammen på en overskuelig måde, er ligeså tilfredsstillende som at klippe en film med det bedste redigeringssoftware.
Slut for i nat...
mvh/Adrian