Jeg har en nærmest krakilsk ønske om, at kunne opnå et papirløse bogholderi - det er derfor jeg valgte e-conomic og købt indskanningsmodulet.
Desværre laver jeg ikke mit eget posteringsarbejde - jeg har lagt opgaven ud til min revisors administrationsservice - hvilket betyder, at jeg er 100% afhængig af, at vedkommende tilknytter de rigtige bilag under posteringsforløbet.
Sidst år, brugt jeg meget tid til at indskanne alle relevante bilag, for så at opdage, at bogholderen havde ikke tilknyttet mere end de bilag, hun havde behov for - de resterende forblev utilknyttet - og dermed utilgængeligt for mig via e-conomic. Til at rette op på denne situation, skulle jeg betale for at hele årets bogholderi laves om, hvilket naturligvis var uinteressent.
Jeg efterlyser derfor muligheden for, at jeg eller min bogholder kan tilknytte et eller flere bilag til en post, også EFTER den er blevet posteret - derved kunne jeg uden ekstra omkostninger til eksterne bogholder, sikre at bilagene bliver tilknyttet som jeg vil have det.
Jeg forstår, at det er gældende regnskabspraksis, at man ikke skal kunne slette eller foretage ændringer til posteringer, uden at de kan spores i bogholderiet. Men en efterfølgende tilknytning af et bilag til en eksisterende post er ikke en ændring, det er bare yderligere dokumentation for vedkommende postering og ligefrem noget ,der vil gøre boghoderiet endnu mere gennemskueligt.
Det kun måske gennemføres således, at dem der efterfølgende kontrollere bogholderiet, kan se, at bilaget er tilknyttet efterfølgende, således at handlingen er gennemskuelig m.h.t. regnskabspraksis? Det er ikke anderledes end, at man efter man havde skrevet en manual kasseklade, klipser flere relevante bilag sammen med en postering - forskellen er bare at det her vil være elektronisk?
Spørgsmål er, kan det lade sig gøre?
mvh/Adrian