Nu har jag läst många inlägg om e-mail problematiken i e-conomic, och vi har samma två huvudsakliga problem som alla andra. Slutsatsen är: Det är nödvändigt att få välja egen avsändaradress!
1. Fakturor och inköpsorder kommer ikke fram
Fler och fler kunder säger att de inte får våra fakturor, vilket innebär att vi inte får betalt i tid. Den ökande mängd tid vi måste lägga på fakturabevakning, påminnelser och indrivning pga en så basal sak som en mailavsändare är absurd. Detta drabbar även inköpsorder som vi sänder från systemet. Vi måste även bevaka dessa och påminna våra leverantörer vilket ibland leder till sena levaranser.
Ni säger i svar att det är tekniskt svårt att implementera en lösning pga problematik med certifikat och spamfilter. Allvarligt, hur många småföretag (som ni har som kunder) köper dyra certifikat till sina mailservrar? Jag känner inte till någon. Och hvis ni nu själva har ett certifikat, varför ender så många fakturor ändå upp i spamfilter? Eftersom problemet uppenbart finns uanset vem som är avsändare, låt då kunden avgöra vilken domän mailet ska sändas från.
Att säga att det är svårt att implementera är helt felaktigt. Det finns tusentals tjänster på internet (många med miljontals kunder) som tillåter brukarna att sända mail från sin egen domän. Logga in med dina SMTP-credentials och vips - så fungerar det! Frånsäg er support på maildelen HVIS man bruker egen SMTP, det kan alla acceptera och förstå.
Ni föreslår också en workaround: Sänd alla mail till er själva och sänd dem sedan vidare. Vad är det för lösning??? Vi köper en service som skall minska vår administration, inte öka den. Det finns visst en tredjepartslösning för att lösa detta, men (och med all respekt för utvecklaren) varför ska någon vilja betala för en lösning för en sak som borde vara standard?
2. Kunder och leverantörer tror att post@e-conomic är vår adress
Första gången en kund eller leverantör svarar på mailet läggs denna adress automatiskt till i deras adressbok. När de sedan ska skriva ett blankt mail till oss väljs post@ adressen automatiskt. Vi får därför inte deras mail och kunderna tror att vi inte bryr oss om att svara. Det är naturligtvis förödande för vår verksamhet.
Ni säger i svar att ni alltid vidaresänder mail ni får omstyrda till er info-adress. Det stämmer inte. När jag pratar med kunder och leverantörer som skickat till post@ adressen så har vi inte fått något till oss. Dessutom, vad är det för lösning? Det måste ju vara företagsekonomiskt idiotiskt att ha anställda som sitter och vidaresänder mail till era kunder.
De två viktigaste spørsmålen ni skall diskutera är ikke tekniska spørsmål utan värderingar:
1. Ni säljer en service som skall minska kundens administration. Är det då ok att föreslå lösningar som ökar deras administration?
2. Ni säljer en service som skall förbättra våra kunders upplevelse av oss. Är det då ok att ha kvar basala delar av systemet som försämrar kundernas upplevelse av oss?
Varför skriver jag här? Det är ett annat problem jag upplever att e-conomic som organisation har. Den svenska supporten har absolut inga öron från Danmark där all utveckling sker. De enda svar jag får är bara: "Det går inte, det kan vi inte, det stöder systemet inte." och aldrig "bra idé, det ska vi ta upp på nästa veckomöte med utvecklarna" och definitivt inga förklaringar på varför till och med helt basala saker inte går att förbättra. Vi har lagt massvis av förslag för att förbättra e-conomic, men jag har förstått att det är mycket tydligt att alla förslag måste tas direkt med Danmark.
Venlig hilsen,
"Don Quijote" ;-)