Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




telefonregning med delvis moms

0
Jeg er ved at lave kassekladde. Jeg er nået til en post med min telefonregning og jeg aner ikke hvordan denne post skal ordnes.

Der er tale om en optakningsordning. Telefonselskabet trækker 201,39 kr på min bankkonto 01-11-2013. De 200 kr er optankning og de 1,39 er betalingsgebyr. Momsen er angivet som 0 kr for optankningen og gebyret 1,39 som et momsfrit beløb.

Der er en særskildt momsoversigt. Her fremgår det at jeg samme dato har forbrugt 99 kr, hvoraf 19,80 kr er moms. Resten af pengene står på en saldo hos teleselskabet.

Hjææælp, hvordan skal det sættes op i kassekladden??
lukket
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (170 points)

2 Svar

 
Bedste svar
Således bogføres det eksempel.

 

Kreditere din bank med 201,39

Debitere konto for gebyr 1,39 (denne er uden moms)

Debitere konto for telefoni kr. 99,- (denne er med moms)

Debitere balancekonto "forudbetalte poster" med kr. 101,- (denne er uden moms)

 

Så har du afløftet momsen som faktura viser, du har en beholdning på 101,- på din telefonkonto, gebyret er bogført uden moms, din telefoni er bogført med moms (kr.99,-).

 

Årsagen til at der ikke er moms på optankningenen, er fordi du reelt endnu ikke har købt en vare, men blot deponeret en sum.

 

Konto "forudbetalte poster" er en aktivpost i balancen som din kassebeholdning.
Bogføringshjælp af (2.7k points)
valgt som bedste svar af
Tusing tak, det giver helt klar mening nu :-)

 

Men hvad gør jeg så i næste måned når teleselskabet trækker 99 kr med moms igen, det skal vel også afstemmes i kassekladden
Næste måned kreditere du "forudbetalte poster" med de 99,- (som om det var en bankkonto), og debitere konto for telefoni som stående op over.

så er din konto for "forudbetalte poster" herefter kr. 2,00.
Bogføringshjælp af (2.7k points)
okay ja, tak for svar