Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kreditorfaktura i USD - betaling i rater (til forskellige valutakurser)

0
Hej
Jeg har et spørgsmål vedr. betaling af rater i DKK til betaling af faktura i USD valuta.

---
SCENARIET

Sceneariet er som følger:

01-01-2013 Vi modtager en proforma invoice i USD

01-01-2013 Vi betaler 50% af invoice beløbet til aktuel kurs (+ 40 DKK i gebyr)

Vi modtager varer (dette skal ikke registreres her da vi ikke kører med lagermodul)

31-01-2013 Vi betaler resterende 50% af invoice beløbet til den nu skiftede aktuelle kurs (+ 40 DKK i gebyr)

---
SÅDAN GØR VI I DAG / PROBLEMET

I dag opretter vi fakturaen i USD og bogfører så selve betalingerne mod kreditorfakturaen i DKK (som vi sammen med to gebyrposteringer i DKK afstemmer med beløbene i banken).

Når de to betalinger er foretaget laver vi så en postering på kreditoren mod en valutadifference konto, der gør at det de to indbetalte DKK beløb passer med USD fakturaens beløb i DKK (e-conomics omregnede beløb).

Fordi betalingerne bliver lavet i DKK (for at passe med banken) udlignes disse ikke på kreditorkontoen hvor fakturaerne oprettes i USD - således viser kreditorkontoen blot et større og større udestående og vi kan reelt ikke bruge kreditoroversigten til at se hvad vi aktuelt har udestående.

---
SPØRGSMÅLET

Hvis vi fortsat opretter fakturaen i USD, så er spørgsmålet hvordan man bogfører de to betalinger således at disse også kommer til at passe (og kan afstemmes) med beløbene i DKK på bankkontoen OG samtidig så de passer med det udestående USD beløb på kreditor oversigten således at dette udlignes og går i nul når begge betalinger er foretaget.

---

Jeg håber at det giver mening og at nogen kan give et bud på, hvad der er den mest hensigstmæssige måde at få klaret ovenstående på. Vi har en del af ovenstående ordrer der kører sideløbende med hinanden, så det er et problem der fylder meget.

PÅ FORHÅND TAK FOR HJÆLPEN.

Med venlig hilsen
Kenneth Peter Nielsen
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)
opdateret af

2 Svar

Prøv dette!

 

Lav en valutakonto i balancen.

 

Når du betaler US-kreditor så start med at "Købe" USD, bogfør DDK i bank og USD på valutakonto. Herefter udligner du US-kreditor med valutakonto, med samme valuta som din kreditor står i, og din valutakonto går i nul. Din US-kreditor bør nu være udlignet korrekt.

 

Jeg har ikke selv prøvet øvelsen, men den virker logisk.
Bogføringshjælp af (2.7k points)
Hej Christian

Tak for dit svar. Jeg har dog fundet den rette løsning, der er væsentlig mere simpel en jeg havde regnet med! Se nedenfor.

Med venlig hilsen
Kenneth Peter Nielsen
Hej

Du laver betalingen i USD og retter kursen til den kurs du har betalt. Den står på bilag fra banken.

Så stemmer beløbet i banken, kreditorbeløbet bliver udlignet og kursdifferencer bogføres automatisk.

Mvh Anja
Bogføringshjælp af (480 points)
Hej Anja

Tak for dit svar.

Jeg har i mellemtiden eksperimenteret og selv fundet ud af det samme. Det er jo helt simpelt, så jeg er selv i tvivl om hvorfor jeg ikke bare havde prøvet at oprette betaling i USD og indtaste bankens kurs fra starten?

Det var evt. et spørgsmål om at fakturaerne skal betales i 2 rater, men det tager E-conomic også højde for:

Når jeg opretter kreditorbetalingen udfra faktura nummeret ved 2. betaling står automatisk det aktuelle USD restbeløb i beløbsfeltet og når jeg så sørger for at tilrette kursen så det passer med banken, oprettes også en ny valutadifference postering så kontoen går i nul.

Men tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Kenneth Peter Nielsen