Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogføring af indkøb i Sverige med moms betalt

0
Hej, jeg køber af og til varer i Sverige, hvor jeg betaler incl. moms. Jeg forstår at momsbeløbet ikke kan fratrækkes, hverken som købsmoms eller i skatteregnskabet.

Imidlertid fremgår momsen jo som en del af det fulde beløb på kontoudtoget, når jeg skal afstemme bankkonti. Spørgsmålet er så, hvordan jeg håndterer dette momsbeløb i bogføringen?

På forhånd tak for svar.
lukket
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (150 points)

Her har du linket til SKAT

 

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1945835&vId=204168&search=betalt¤moms¤i¤udland

 

Håber det kan bruges.

Tak endnu engang for svar, Christian. Jeg sætter stor pris på at du bruger tid på at hjælpe.

Jeg er godt klar over at der findes en ordning hvor man kan få tilbagebetalt momsen. Her og nu er det dog mest påtrængende for mig at få styr på bogføringen så jeg kan momsafregne 1. halvår. Så jeg skal finde ud af hvilken konto jeg skal bogføre momsdelen på. Altså eksempel, Købt blækpatroner for 500 kr incl. moms:

Kredit bankkonto 500 kr, Debet kontorartikler 400 kr. Debet ??? 100 kr.

På forhånd tak for hjælp.

mvh

Jon

1 Svar

 
Bedste svar
Du bogføre moms af varer fra udlandet (brug den korrekte momssats).

 

I dit momsregnskab til SKAT skriver du beløbet i "Moms af varekøb i udlandet" herefter skriver du det samlede beløb uden moms i Rubrik A.

 

Så skulle dit regnskab og angivelse stemme.
Bogføringshjælp af (2.7k points)
valgt som bedste svar af
Tak for det hurtige svar. Det jeg er mest i tvivl om er hvilken konto jeg skal bogføre momsen på i denne situation. Hvis jeg har forstået det rigtigt, er koden IV25 beregnet til de situationer hvor man i EU ved at opgive sit cvr-nummer slipper for at betale momsen ved indkøbet?

Beklager mit sikkert banale spørgsmål, men jeg er meget grøn mht. bogføring.
Brug IV25. Du skriver beløbet kr. 500,- og modpostere i banken med samme beløb. Når du laver en momssimulering vil du se at momsen (kr.125,-) bliver lagt til "moms af varekøb i udlandet".

 

Du skal beregne og betale 25 procent dansk moms af fakturabeløbet, selv om sælgeren har lagt sit eget EU-lands moms til prisen. Det betyder, at du kan komme til at betale moms i både Danmark og det andet EU-land. Du skal så kontakte sælgeren og bede ham tilbagebetale den moms, han har opkrævet ved en fejl.

 

Når du modtager momspengene retur bruger du samme momskode IV25, og derved mindsker du den for meget betalte moms. (moms af momsen).

 

Håber det i det hele taget giver nogen mening.
Det er selvfølgelig lidt sent, at jeg  blander mig, men opgiver du dit danske CVR-nummer til din svenske leverandør, fakturerer han uden moms.

Du skal alligevel bruge den ovenfor nævnte momskode på din udgiftskonto, men du undgår den svenske moms, idet jeg går ud fra, at din leverandør i det nævnte tilfælde har beregnet svensk moms. Du kan naturligvis kun modregne indgående moms hos SKAT, hvis din leverandør medtager sin momsopkrævning til SKAT. Moms opkrævet af leverandører i andre lande afregner naturligvis deres moms lokalt - og den moms refunderer vi naturligvis ikke i DK. Ikke endnu i hver fald.