forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Ændringer af kontoplan og hjælp ved lagermodul

0
Hej

Vores virksomhed har anvendt e-conomic i et par knap 2 år. Nu er vi blevet lidt mere hjemmevant i opbygning og systemer, og vi er fortsat meget glade for programmet. Og kan da også se, at vi hen over tid har lavet adskillige fejl, vi  grene vil rette op på.

Vi vil gerne flytte lidt rundt på udgifts og omkostningskontiene.  Hvornår kan man gøre det. Er det ved årsafslutning og åbning af nyt regnskabsår ?

Vi her lagermodul Nogle produkter går ud af sortimentet. Vi har nogle gange genbrugt et varenummer, men det er vist ikke særlig hensigtsmæssigt. Hvorfor??

Kan jeg få en forklaring på, hvordan vi ”sparker” et gammelt varenummer ud af ”skærmbilledet”. Jeg kan ikke få dem til at forsvinde, selv ikke de allerførste, som kun har været brugt et par gange. Vi har 150 varenumre nu, og det stiger fortsat stærkt. Så er det træls, at der står udgåede varer spredt ind imellem.

Det samme gælder for kunder. Der er nogle, der forsvinder, men der kommer også mange nye til.

Videre vil jeg spørge, om det er muligt, at man ændrer et af produktgrupperne, så der ikke længere er lagertræk. Eller måske mere rigtigt, ændrer et antal varer til at tilhøre en gruppe uden lagertræk.

Til sidst vil jeg spørge, om det er muligt at købe konsulenthjælp fra jer, eller fra én af jeres samarbejdspartnere. Til at rydde op, og få sat i værk, så vi kan bruge programmet endnu et par år.
spurgt 30 Maj, 2013 i Spørgsmål » Lager af SHK (190 points)
status opdateret 31 Maj, 2013 af Lasse Bager

1 Svar

Hej SHK

Lad os tage det sidste først - konsulenthjælp kan vi desværre ikke bidrage med, men kig på vores revisorliste og se om du kan finde en i din region som kan hjælpe dig.

 

Hvad angår ændringen af kontoplanen - så kan du på fanebladet indstillinger --> ændring af numre tillade at man ændrer kontonumrene - det kan i sagtens gøre for at flytte lidt rundt på det, men vær lidt forsigtige da det nogen gange kan være svært at holde overblikket over hvor man har flyttet ting hen mv. Og en klar anbefaling er at i slår tilladelsen fra igen når i er færdige. Dette behøver ikke ske ved en årsafslutning - det kan systemet sagtens håndtere - dog skal jeres kassekladder være tomme for en sikkerheds skyld for ikke at have konteret et sted hen som i så har ændret.

Du siger at du gerne vil have fjernet gamle debitorer og varenumre fra listen - hvis du redigerer (klikker på blyanten) enten en debitor eller vare - så er der et felt som hedder adgang - det er et flueben på debitorerne og en rullemenu på varen - fjerner du fluebenet/sætter den til spærret - så forsvinder de fra den aktive liste. De vil stadigvæk være i systemet - man  skal blot klikke på vis spærrede og så kommer de frem på listen.

 

Ydermere overvejede du at ændre en gruppe fra med lagertræk til uden - det er for så vidt muligt - men så skal du være 100% sikker på at alle varer i den pågældende gruppe ikke har hverken antal eller saldo - er det tilfældet kan du godt gøre det - men dit alternativ ser jeg som mere hensigtsmæssigt - fjern dem som skal fjernes over i en anden gruppe - så har du også aktivt fat i dem og kan sikre dig enkeltvist at der hverken er antal eller saldo på den pågældende vare.

 

Sidst men ikke mindst spørger du til genbrugen af et varenummer som en ny vare - der er flere udfordringer hermed - først og fremmest er der historikken - den bliver jo selvfølgelig brudt hvis man ændrer på indholdet og navnet mv. Derudover er der, såfremt der er tale om en lagervarer, en masse beregninger som baserer sig på historikken også - der er det jo heller ikke hensigtsmæssigt at få blandet tingene sammen.

 

Så mit forslag må være at benytte dig af spærre muligheden og så oprette varenummeret igen - evt. med et a efter såfremt du meget gerne vil have samme nummer til den nye vare.

 

Jeg håber det svarede fyldestgørende på dine spørgsmål ellers hører jeg meget gerne fra dig.


Med venlig hilsen

Lasse Bager

Online regnskabsprogram
 

besvaret 31 Maj, 2013 Spørgsmål af Lasse Bager (34,940 points)
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”