Jeg kender godt metoden med at bruge en varelinje til at skrive et serienummer. Men års praksis har vist, at det er en langt fra ideel metode. For eksempel er det ikke muligt at få lavet en rapport om hvordan en vare med et givent serienummer har været håndteret, fra produktion til lager, til salg, til service og så videre. For at et serienummersystem skal kunne fungere, så skal der være et specifikt felt til at angive serienummeret og det behøver ikke at være så farlig komplekst.
Det sværeste i håndteringen af serienumre er sådan set den diciplin man må have når man lægger varer med serienumre på lager, og efterfølgende skal udvælge den enkelte vare til en ordre og plukke varen fra lageret. Ved eventuel kreditering af en vare skal serienummeret selvfølgelig lægges på lager igen. Tilsvarende gælder for batchnumre, der har man bare mange varer med samme serienummer og det kan også give lidt hovedbrud. Og kommer en vare til service skal serienummeret registreres så service ordren også kan indgå i historikken. Det er alt sammen et spørgsmål om diciplin
Men for nu at starte et sted, og for at kunne komme op med noget konstruktivt, så vil jeg meget gerne høre hvordan serienumre tidligere har være implementeret i e-conomics og hvordan det har været anvendt. Så vil jeg til gengæld meget gerne beskrive i detaljer hvordan jeg har set det implementeret i andre systemer.
Jeg har svært ved at tro, at behovet ikke er der. Dels er der andre end mig der efterlyser det i forummet, dels er der flere og flere brancher hvor sporing er eller bliver et lovkrav. Det er snart sagt alt fra hakket kød til reservedele til traktorer, og for vores vedkommende er det sikkerhedsrelaterede ting og sager til fly og helikoptere. Vi vil derfor være lykkelige og taknemmelige, hvis I hos e-conomics vil genoverveje serienummerspørgsmålet. Og som sagt, vi vil meget gerne være med i en dialog om det.
med venlig hilsen,
Thomas Knudstrup
Lite Flite ApS