Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogføring af kreditorfakturaer i udenlandsk valuta

0
Hej

Er der en nem måde at bogføre mine køb på nettet i udenlandsk valuta, uden at skulle oprette en kreditoren (for at kunne bruge posteringstypen "kreditorfaktura" og dermed den automatiske valutakurs diff. bogføring).

Det er typisk ting jeg har købt via paypal eller andet - dvs. mange forskellige små kreditorer.

Mvh,

Boe
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (160 points)
valutakurser for webstedet - http://valutakurs.info/informer/index.php

1 Svar

Man kan bruge valuta i begge typer kassekladder, så det er ikke et problem.

Som standard er valutaen sat til DKK, men dropdown menuen viser alle mulige valutaer. I det nævnte tilfælde kan det måske være praktisk at bruge en fastkurs i stedet for systemets dagskurser.

Læs i e-conomics vejledning om emnet. (E-copedia)
Bogføringshjælp af (26.5k points)
opdateret af
Tak for svar. Jeg tænker mest på håndteringen af valuta differencen.

Som det er nu er jeg blevet rådet til at lave 3 linier for et af mine typiske køb.

1.

Kreditorbetaling med beløbet i den udenlandske valuta. Ingen modkonto.
Som kreditor har jeg oprettet en "EU kreditor" og "Kreditor udenfor EU" for at få de rigtige momskoder på.

2.

Kreditorindbetaling med modkonto=bank i DKK med det faktisk betalte bruttobeløb.

3.

Kreditorindbetaling med valutadifference (mellem 1 og 2). Modkonto = 4381

 

Synes dog det virker en anelse omstændeligt.

Er der en smartere måde at gøre det på?

På forhånd tak.

Mvh,

Boe

Hej igen.

I første omgang forstod jeg det sådan, at du fører en PaylPal i udenlandsk valuta. Hvis det ikke er nødvendigt, kan du vente med at bogføre posteringen indtil den lander på din bankkonto i DKK.

Ved bogføringen krediterer du banken og debiterer en udgiftskonto, der bærer den relevante momskode. Eller du tildeler den relevante momskode fra post til post. Så slipper du for alt bøvlet med kursdiff. osv.

Hvis du anvender bankafstemning, kan du hver dag importere bankposteringerne, først til bankafstemningen og derefter videre til en kassekladde. Sat rigtigt op vil du hver dag have en afstemt bank.

Jeg hjælper gerne med opsætningen - det er det, jeg lever af.smiley

Hej igen.

Tak for svar.

Jeps, den er jeg med på. Tingen er jo dog at der tit vil være en faktura som dokumentation, som lyder i den udenlandske valuta.

Men tak for den hurtige respons.

vh,

Boe
Hvis du bruger indscanning og vedhæfter fakturaen til posteringen, så tror jeg ikke, at du får problemer med dokumentationen.
Tak. vh, Boe