Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




hvordan bogfører jeg forudbetalte behandlinger

0
Hej economic eksperter

 

Jeg er kommet meget i tvivl om hvordan jeg bogfører følgende:

 

Jeg skal bogføre behandlinger der er købt i 2012, men først bliver brugt i 2013.

 

De er vel som anden gæld under passiver - men hvordan under aktiver ?

 

Hilsen

 

Vicky
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (140 points)

2 Svar

Hej Vicky

Det kommer lidt an på din kontoplan.  

Bruger du e-conomic´s kontoplan er der en konto 5660 - Forudbetalte poster - som kan bruges til periodiseringer.
 

Har du ikke en sådan konto i din kontoplan vil jeg oprette en konto "Periodeafgrænsningsposter" til periodiseringer.

Alt efter hvor detaljeret din kontoplan er vil jeg placere kontoen under Omsætningsaktiver - evt i undergruppen for tilgodehavender
- altså et sted efter debitorsamlekontoen og før "likvide beholdninger" (kasseholdning/bankkonto mv)

René Arpe It-konsulent
Bogføringshjælp af (17.3k points)
Hej Vicky

Ved ikke om det er for sent at svare :-)

Når jeg har forudbetalinger gør jeg følgende:

I kassekladden under type vælger jeg debitorbetaling, taster debitor nr. og derefter beløbet og skriver i tekstfeltet forudbetaling, og vælger bank eller kasse. (debitor krediteres og bank el. kasse debiteres)(man kan sige at kunden "sætter" penge ind på din konto, altså ingen faktura(hvis kunden ønsker en faktura skal du kreditere med det samme uden kundens viden, da det ellers indgår som en omsætning på dagen, når så kunden får behandlingen skriver du en faktura og kundens saldo går i nul). Du kan når du klikker på fanebladet faktura og klikker på kunden, vil kundens saldo stå med eks. kr. -500,00, så kan du se tilgodehavende.
Hvis du gør det på denne måde bliver der ikke problemer med momsen.
Bogføringshjælp af (710 points)