Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Indbytning af maskiner i projektstyring - Kreditnota

0
Hej,

jeg har følgende problemer med projektstyring i e-conomic. Jeg sidder med en maskinhandler, som indkøber, renovere og derefter sælger maskiner.

Når maskinerne bliver solgt er det ofte med en anden maskine som indbytning. Derfor udfakturere vi selvfølgelig salget af maskinen, men ofte laver vi også en "kreditnota" på den indbyttede - så vi får den rigtige debitorsaldo. Forstil jer følgende:

Salg af maskine: 500.000 (Sag XX)

Indbytning af maskine: 300.000 (Sag YY)

Debitor saldo: 200.000

Ved at udføre ovenstående får vi dog et forkert sagssaldoliste under projektstyring, da sag YY nu vil stå med -300.000 i faktureret i stedet for 300.000 i omkostning.

Jeg kan se at alle omkostningsposteringer kan flyttes med den såkaldte "sagsompostering" og ligeledes "aktivitets ompostering" - hvorfor er dette ikke muligt med omsætningsposter?

Har i et bud på hvordan jeg løser ovenstående - jeg er klar over jeg kan gøre brug af kreditormodulet i stedet, men jeg er ikke interesseret i skulle oprette debitoren x2 og det giver ligeledes en forkert debitorsaldo, hvis jeg skal udsende kontoudtog mv.
Det må da kunne løses at overfører kreditnotaer til omkostningspostering i stedet for den står med forkert fortegn i fakturering.

Skriv endelig hvis i skal have uddybning på ovenstående.
i Spørgsmål » Projektstyring af (270 points)
status opdateret af 🔒
Det hele ville være meget nemmere, hvis der i projektmodulet kom en kladde, hvori der kunne posteres i sager direkte uden om finansmodulet. Således ville du kunne, efter at sag XX er bogført med faktura og kreditnota, kunne opstarte sag YY med omkostningen på 300.000.

Men her er en mulighed uden brug af omposteringer.

 

Du laver en konto i balancen der hedder Indbytning, samtidig opretter du en varegruppe der knytter sig til denne konto. Lav fakturaen på kr. 500.000 under den varegruppe du plejer at bruge, herefter laver du en linie med den nye varegruppe -300.000.

Når du så sender fakturaen stemmer din debitorsaldo.

Du har nu den indbyttede maskine i din balance, nu opretter du sag YY laver omkostningen på kr. 300.000 og modpostere i balancekontoen indbytning. Så går din balancekonto i 0 og omkostningen stiger med de 300.000 i dit finansbogholderi. Og nu er sag YY "udstyret" med med omkostning på kr. 300.000.

Venligst log på eller opret profil for at svare på dette indlæg.